![]() |
|
|
Innbyggerne er fornøyd med mye i Nedre Eiker Av Redaksjonen, 29.08.12 Innbyggerundersøkelsen, som kommunen gjennomførte tidligere i år, viser at innbyggerne i Nedre Eiker er fornøyd med mye og at deres oppfatning av kommunens tjenester i stor grad samsvarer med gjennomsnittet i andre kommuner som har gjennomført den samme undersøkelsen. Det skriver kommunen på sine nettsider.
Nedre Eiker kommune gjennomførte i perioden 15. februar til 15. april i år en innbyggerundersøkelse basert på et opplegg fra bedrekommune.no. Målet var å få vite mer om hva innbyggerne mener om tjenestene kommunen leverer samt hvilket inntrykk de har av kommunen generelt. 2.300 innbyggere over 18 år ble tilfeldig trukket ut fra folkeregisteret og fikk et skjema med 75 spørsmål tilsendt i posten. 34 prosent av dem valgte å svare, enten via post eller internett.
Gjennomsnittsskåren for alle spørsmålene er 4,2 av totalt 6 oppnåelige poeng, noe som er 0,1 bedre enn landssnittet. Innbyggerne i Nedre Eiker er imidlertid mer fornøyd med blant annet kollektivtilbudet innenfor kommunen, næringsutviklingen og tilrettelegging for fotgjengere og syklister enn innbyggerne i de andre kommunene. På den annen side er de mindre fornøyd med blant annet muligheten til å skaffe seg tomt og de har dårligere inntrykk av hjemmesykepleien og legevakttjenesten. Fornøyd med kommunen som bosted Spørsmålene i undersøkelsen er inndelt i kategorier. Det er i kategorien «Kommunen som bosted» at innbyggerne gir den høyeste skåren, med et gjennomsnitt på 4,9 av 6 oppnåelige poeng. Dette er 0,1 bedre enn snittet i de øvrige kommunene. Lavest skår får kommunen i kategorien «Møtet med din kommune». Her gir innbyggerne en snittskår på 3,5. Dette er 0,1 bedre enn snittet i de øvrige kommunene. Omdømmegap for tjenester I kategorien «Tjenester fra din kommune» gir innbyggerne som har benyttet tjenestene høyest skår til biblioteket, fastlege, heldøgns omsorg og barnehage. Undersøkelsen viser at de som ikke har benyttet tjenestene generelt har et dårligere inntrykk enn de som har benyttet dem. Tjenestene har dermed et såkalt «omdømmegap». Når vi ser på enkeltspørsmål i undersøkelsen gir innbyggerne høyest skår på kvaliteten på drikkevannet (5,3), muligheten for sortering av avfall (5,2), luftkvalitet (5,1) og vurderingen av området der de bor (5,1). Lavest skår gis til muligheten til å skaffe seg tomt (2,7), muligheten til å påvirke kommunale beslutninger (3,0) og hvordan kommunen følger opp det som har blitt lovet (3,1). « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|