![]() |
|
|
Spennende Skrik-utstilling på Røren skole Av Roy Hansen, 06.11.13 I hele høst har elevene i tredje til og med syvende klasse ved Røren skolen jobbet med blant annet Skrik. I går var det offisiell åpning av en jubileumsutstilling for Edvard Munch og ordfører Ann Sire Fjerdingstad stilte opp.
Det er blitt mye «Skrik» på Røren skole den siste tiden, men ikke slik vi vanligvis forbinder elever på barneskoletrinnet. Her har de jobbet med Edvard Munchs «Skrik» og en rekke andre mer eller mindre kjente bilder av kunstneren.
Gårsdagens åpning viste at verken elever eller lærere mangler fantasi. Elevene i form av en lang rekke fantasifulle tolkninger av den kjente kunstnerens mange verk - og lærernes fantasi til å ta i bruk materialer som ikke koster veldig mye. Her er korker fra melkekartonger brukt - det samme med gamle filler til et stort vevd bilde og brusflasker er blitt til små skulpturer. I tillegg er det tegninger og trykk - alt gjort rå rimelig som mulig. Rektor Anne Lise Holth har nemlig ikke for mye penger å bruke på materialer. Rundt 230 elever har deltatt i dette kunstprosjektet og skal vi tro kommentarene, har det både vært lærerikt og morsomt. For i tillegg til å bli bedre kjent med selve kunsten, er dette blitt en annerledes «historietime» der også kunstnerens liv er vel belyst. Utstillingen skal henge oppe i skolens bibliotek og inngangsparti til over jul, og det er fullt mulig for andre å komme inn for å se alle verkene. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad uttrykte under åpningen at det ville være veldig hyggelig om de kunne få i hvert fall deler av den ned til rådhuset. Se video fra åpningen der blant annet elevene Bjørk Hole Bakkene, Isidora Mihajlovic, Johanne Aspeholen og Solveig Moen Letmolie forteller om prosjektet sammen med lærerne Runi Henriksen og Hanne Karen Hals Mørk. ![]() Det var trangt om plassen da 230 elever skulle være med på åpningen av skolens nye Munch-utstilling i går. ![]() Ordfører Ann Sire Fjerdingstad var imponert over hva barna på Røren skole hadde greid å få til med meget enkle midler og en stor porsjon fantasi og pågangsmot. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|