![]() |
|
|
Beholder vaskeri på Eikertun – Eiker Vekst for dyre Av Roy Hansen, 23.02.14 Øvre Eiker kommune vil beholde vaskeriet sitt på Eikertun. Det vedtok kommunestyret i sitt siste møte. Eiker Vekst har ønsket å bygge ut tilbudet sitt på vask, men de ble for dyre for kommunen.
Rådmannen fikk i oppdrag å utrede muligheten for å overdra vaskeridriften ved Eikertun til Eiker Vekst etter at saken hadde vært oppe til behandling to ganger. Sist som en politisk sak i mai i fjor.
Bakgrunnen for dette var henvendelse fra Eiker Vekst som ønsker Eiker-kommunene med på et samarbeid om å bygge nytt vaskeri i Mjøndalen. Da saken var oppe til politisk behandling sist, ble administrasjonen bedt om å få alle fakta og tall på bordet. Vaskeriet på Eikertun har tidligere blitt kartlagt og analysert av eksterne konsulenter. Konklusjonen den gang var at vaskeriet ble drevet på en kostnadseffektiv måte. Det er nå foretatt en ny gjennomgang og detaljene i den økonomiske analysen er basert på tall for 2013. Kostnaden som fremkommer i analysen er sammenlignbar med kostnaden for å vaske tøy hos Eiker Vekst. Årskostnad i 2013 for ukentlig vask av 2,8 tonn tøy ekskl. mva. blir 2,15 mill. kroner på eget vaskeri. Skulle jobben settes bort til Eiker Vekst ville kostnaden blitt på 4,66 mill. kroner. Eiker Vekst tar nemlig 32 kroner pr kilo tøy eksklusive mva Vaskeriet på Eikertun måtte uansett beholde ca. 3/4 årsverk i forbindelse med merking av tøy, bestilling, ompakking, systue og kontroll. Dette gir en lønnskostnad på omtrent 365.000 kroner. Fordelene ved å beholde eget vaskeri på Eikertun er altså opplagt økonomisk, men gir også større fleksibilitet. På den andre side vil en flytting av vask til Eiker Vekst bety flere tiltaksplasser for de to kommunene. Det var et enstemmig kommunestyre i Øvre Eiker som gikk for rådmannens anbefaling om å beholde vaskeriet på Eikertun. Etter at Kjell E. Grønbeck hadde gitt en kort redegjørelse, var det ingen debatt om saken og en lang politisk sak er lag død – i hvert fall for denne gang. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|