Det er imidlertid noen ting du kan gjøre for å få bedriften din frem i lyset, og på den måten øke populariteten og fortjenesten. Det viktigste nøkkelordet her er internett: Du må markedsføre produktet eller tjenesten du leverer på nett – og du må gjøre det riktig og strategisk.
Linda Torill Risøy er ekspert på emnet, og du kan lese mer om henne her. Hun har sett nærmere på hva som skiller gode bedrifter fra de som aldri kommer seg opp og frem.
Markedsføring via internett
I tidligere tider var vi avhengig av å kjenne folk som kunne spre informasjon om bedriftene våre videre. Vi kunne poste reklamer i aviser, eventuelt henge opp plakater på trær og på vegger. Men der stoppet markedsføringen. I dag har vi internett, og internett gir oss uante muligheter. Alle bruker internett til underholdning, men det går også an å bruke internett som et redskap for bedriften din.
Fordi bruken og handling på internett er så utbredt, er sannsynligheten nemlig stor for å nå ut til et bredt publikum.
Markedsføring via flere kanaler
Men hvordan brukes egentlig internett profesjonelt, med mål om å få flere kunder? For å nå ut til så mange mennesker som mulig, er det viktig å markedsføre gjennom flere kanaler, og det har du muligheten til via internett. Du kan velge å markedsføre produktet eller tjenesten din til alle, eller du kan spesialisere deg på den målgruppen som det er realistisk at lar seg fenge av konseptet du tilbyr.
Driver du salg av klær og kosmetikk, er det nyttig å markedsføre tjenesten din via kanaler de unge bruker: Instagram, for eksempel. Har du en spillnettside eller bettingsider, bør du markedsføre tjenestene dine på nettsteder som Facebook – via Facebook-annonsering – der et stort utvalg voksne bruker mye tid på leting etter nye former for underholdning.
Legg en markedsføringsstrategi
Det er lett å tenke at du vil få masse nye kunder om du annonserer for det du selger via internett. Men så enkelt er det dessverre ikke. Konkurransen er stor, og aktørene mange. Derfor er det viktig at du skiller deg ut – og det gjør du aller best ved å være strategisk. Husk imidlertid å holde deg innenfor regelverket rundt markedsføring. Gjør du ikke det, kan bedriften din få oppmerksomhet av den negative sorten i stedet.
For å treffe målgruppen og på den måten sikre nye kunder, kan det lønne seg å ansette en markedsføringsansvarlig med utdanning på emnet. Da er sannsynligheten større for å lykkes. Vedkommende vet hvordan markedsføring på nett gjøres, og selv om det vil koste litt ekstra, er det mest sannsynlig verdt det på sikt.
Lag en nettside
For noen aktører er det helt naturlig å ha en nettside, for eksempel innen industrien for gambling på nett, men driver du fysisk butikk er det ikke like selvfølgelig. Men det bør det være. Det hjelper lite med beinhard markedsføring via internett om du ikke har en nettside å navigere de potensielt nye kundene til. Det viktigste du kan gjøre er derfor å utvikle en profesjonell nettside – dette er tross alt førsteinntrykket kundene får.
Vær tilgjengelig og aktiv
Selv om god markedsføring og en solid markedsføringsstrategi ofte gjør underverker, er det viktig å vise for kundene at du alltid er på ballen. Derfor er det viktig å være aktiv – hele tiden. Lag en egen Instagram-konto, opprett en Facebook-bruker og post jevnlig oppdateringer med informasjon om tilbud og nylanseringer. Om folk ser oppdateringer fra deg igjen og igjen, er sannsynligheten stor for at nysgjerrigheten deres til slutt tar overhånd.
Internett er fremtiden
Det er mye som kan gjøres for å fremme egen bedrift, og det gjøres aller best via internett. Her kan du nå ut via flere kanaler, og du kan lage markedsføringsstrategier som treffer målgruppen du er ute etter. Det er ingen tvil om at internett er fremtiden, og skal du åpne ny bedrift, er det her du bør satse.