![]() |
|
|
Buskerud trenger 309 ladepunkter for å unngå krise Av Redaksjonen, 08.04.19 Elbilsalget når stadig nye høyder og viser at folk gjør som politikerne ønsker. Kraftig vekst og et mål om kun elbiler i salg som nye biler i 2025, krever lading.
En fersk rapport fra NAF viser at det i Buskerud kreves 309 hurtigladepunkter. - Vi trenger både nye og sterkere ladere, og det haster, sier Camilla Ryste, i NAF.
For å lykkes med overgangen til elektriske biler må politikerne følge opp den sterke økningen i antall solgte elbiler med å sørge for at det blir trygt og forutsigbart å bruke elbil. Det må gjelde hele landet og på langtur. Hurtiglading er på topp tre blant hindrene for å gå over til elbil, viser en undersøkelse NAF har gjort blant sine medlemmer. Bare bilens rekkevidde og hengerfeste anses som viktigere. - Nå haster det å få fart på utbyggingen av hurtigladere. Vi trenger et taktskifte. For å unngå ladekrise må politikerne få på plass en god nasjonal ladeplan raskt, sier Camilla Ryste. Hurtigladere brukes først og fremst på langtur og da er hovedveiene viktige. Mellom Oslo og Bergen må det komme på plass 51 hurtigladepunkter. - Det er avgjørende at folk kan lade raskt og lettvint underveis. Da må det være nok ladere, de må fungere og folk må slippe ladekø, sier Ryste. 5.000 må bygges over hele landet NAF-rapporten viser at for hele landet må det bygges nær 1.400 nye ladepunkter bare i 2019. De to største ladeoperatørene, Fortum og Grønn Kontakt, planlegger 400-500 i løpet av året, så gapet er stort. - Vi har allerede kommet skjevt ut. Takten på utbygging må økes raskt, slår Ryste fast. Totalt for hele landet må det komme på plass 5.000 ladepunkter i løpet av de neste seks til syv årene. I tillegg krever nye elbiler med større batterier, kraftigere ladere. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|