Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Fra studentbil til røykekuttprosjekt

Av Steinar Sund
,  26.07.10


Ulf Vidar Grønli fra Hokksund har i dag stor glede av sin A-Ford fra 1930 som opprinnelig har gått som studentbil i København før den ble en del av hans røykekutt-prosjekt.



Ulf Vidar Grønlis A-Ford Tudor ble første gang registrert i 1930. Den er ikke spesielt sjelden, men ble laget som en enkel og folkelig bil som folk flest hadde råd til å kjøre.



Da bilen kom til Hokksund og Ulf Vidar Grønli overtok den i 1997 var bilen på det nærmeste et vrak. Han hadde imidlertid et røykekuttprosjekt gående og restaureringen av bilen ble en del av dette. Grønli er slett ingen mekaniker, han er bedriftselektriker av profesjon, men under dette prosjektet har han vært både mekaniker, biloppretter, møbeltapetserer og til en viss grad også billakkerer, selv om sluttlakkeringen ble utført av en annen.

Han overtok bilen med en påmontert uoriginal hytte av stål, men en original hytte fulgte med. Bilen var ellers full av rust, helt ned på selve rammen og en masse nøtteskall tydet på at den hadde tjenestegjort som vinterlager for en ekornfamilie.

Bygd opp bit for bit
Bilen ble demontert og bygd opp igjen bit for bit. Bakskjermene hadde han spesielt mye arbeid med, de måtte han lage på nytt ut av det som var igjen. Nye bakskjermer var vanskelige å få tak i.

Rammen måtte han både sandblåse og rette litt opp, den hadde blitt litt bøyd. Grønli har gått over bilen ned til minste detalj. Motoren har han overhalt fullstendig med nye boringer og nye stempel. Foringen til kamakselen måtte han bruke all sin kløkt på å få skiftet ut. For å få gjort det var det nødvendig å borre ut den gamle fra blokken og til det krevdes utstyr som ikke fantes.

- Jeg laget utstyr til dette selv, forteller han. Han hadde snakket med en verktøymaker og hadde funnet ut hvordan det skulle gjøres og etter mye strev hadde han også fått det til.

- Men jeg tror ikke jeg vil ta det på meg igjen, sier han med et smil. Videre har han overhalt dynamoen. I stedet for å bestille ny fra Amerika demonterte han den gamle og laget nye viklinger på den så den ble som ny.

Han har også overhalt setene i bilen som var totalt nedslitt. De ble tatt fra hverandre bit for bit, treverket ble reparert, nye fjærer satt inn og til slutt ble de forsynt med nytt trekk. Innvendig i bilen måtte han også skifte ut en del av treverket som var råttent og trekke om på nytt. Til slutt ble bilen grunnet, sparklet og lakkert i den grønnfargen som Grønli mener må være den originale fargen. Da han kjøpte den var den rød, men i papirene som fulgte med er grønn oppgitt som farge.

Restaureringsprosjektet tok fem fulle år der Grønli brukte absolutt all sin fritid på å stelle med bilen.

I dag er bilen flittig i bruk og han er ofte på turer med den og drar gjerne med veteranklubben på treff. Siden den var ferdig restaurert og registrert i 2002, har han faktisk kjørt 28.000 km med den.

Studentbil i 1972
Før Grønli overtok bilen i 1997 var den i en kort periode hos en annen Hokksund-mann. Ronald Andreassen kjøpte nemlig bilen i 1995 av Truls Bastiansen fra Oslo.

- Jeg kjøpte den mens jeg var student, forteller Bastiansen som godt husker A-Forden han en gang eide.

- Forden kjøpte jeg i november 1972 for 4.800 kroner «ferdig nysynet (registret), med to nye dæk, nytt batteri og repareret stigtrinn». Den fikk registreringsnummer CU 39170 og hadde chassisnummer 2842835, forteller han. Bilen ble flittig brukt i studietiden, både i Danmark og Norge. På den tiden var A-Forden enda populær og dominerte gatebildet både her i landet og i Danmark.

Noen fakta om bilen:
Modell: A Tudor standard.
Årsmodell: 1930
Motor: L-head 4-sylindret bensin 40 HK, 3,5 liter (200,5 in3).
Kompresjon: 4.22:1.
Plassering av motor: foran.
Antall ventiler: 8 (2 for hver sylinder).
Mekaniske ventilløftere.
Vekt: 1077.3 kg
Pris ny: $500.
Mekaniske trommelbremser på alle fire hjul.
Gir: 3-trinns.
Elektrisk starter.
Totalt produserte eksemplarer av A Ford fra 1927-1931: 4.320.446.
Totalt solgte A Ford Tudor i 1930: 376.271.
Pris i Norge i 1930: 3.300 kroner.



Ulf Vidar Grønli overtok A-Forden for 11 år siden. Da var den et vrak. I fem år brukte han all tilgjengelig fritid og alle sine ressurser på å restaurere den og få den på bena. I dag ser den svært så ny og fin ut.



Slik så bilen ut høsten 1972 da Truls Bastiansen, som ung medisinerstudent kjøpte bilen i København.



Etter at bilen var ferdig restaurert har han brukt den på mange ferieturer og på veteranbiltreff på ulike steder. Her er han utenfor Fleischers hotell på Voss.



Denne hytta hadde Bastiansen skaffet, men aldri fått montert. Grønli fjernet den gamle stålhytta og monterte denne i stedet.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%