![]() |
|
|
7 av 10 kan være positive til bompenger Av Redaksjonen, 17.03.13 7 av 10 innbyggere i Buskerudbyen synes at det er OK med bompenger dersom det fører til et stort løft for hele transportsystemet. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av markedsanalyseselskapet Epinion for Buskerudbysamarbeidet.
Buskerudbypakke 2, som nå er under planlegging, er en samferdselspakke som inneholder store forbedringer for veinettet, tog, buss, syklende og gående. Bypakken er avhengig av flere finansieringskilder. Det er en forutsetning at staten stiller med betydelige midler, mens deler av pakken må finansieres av trafikantbetaling – best kjent som bompenger.
? Resultatene fra denne undersøkelsen viser at innbyggerne ser behovet for større tiltak og er villige til å bidra til finansieringen dersom pengene går til et stort løft for transportsystemet. Det er nettopp det vi ønsker å oppnå gjennom Buskerudbypakke 2, sier Tore Opdal Hansen, leder i den politiske styringsgruppa (ATM-utvalget) i Buskerudbyen og ordfører i Drammen. Skal finansiere kollektiv og sykkel Bypakkeordningen, som gjør at byer og byområder kan få større bevilgninger til samferdselstiltak fra staten, fungerer slik at tiltakene i pakka må fordeles mellom veier, kollektivtransport og gang- og sykkel. Undersøkelsen viser at til sammen 6 av 10 (61 prosent) mener at dersom bompenger innføres, bør de brukes til både veier, kollektivløsninger og sykkelstier. 8 prosent av disse mener at inntektene bare bør brukes til kollektivløsninger. ? Vi trenger et helhetlig transportsystem, der de ulike reisemidlene utfyller hverandre og balansen mellom dem er jevnere fordelt enn i dag. Jo flere som reiser kollektivt eller sykler, jo bedre plass blir det på veien til de som kjører bil, for eksempel småbarnsforeldre, helsepersonell og næringslivet, sier Opdal Hansen. Stort løft for transportsystemet Innholdet i Busklerudbypakke 2 er under utredning, men det er et sterkt ønske om å satse på kollektivtransport. Dette innebærer hyppigere avganger på utvalgte strekninger, bedre framkommelighet for bussene med egne traseer og et bedre togtilbud med to tog i timen til Mjøndalen, Hokksund og Kongsberg. Det er også ønske om et mer effektivt veisystem, som leder gjennomgangstrafikken utenom byene og tettstedene og avlaster trafikksituasjonen der. Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyseselskapet Epinion Stavanger etter oppdrag fra Buskerudbysekretariatet. 2490 respondenter er intervjuet per telefon i perioden 1. januar?14. februar 2013. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|