![]() |
|
|
Rekordoppmøte på folkemøte etter fakkeltog Av Roy Hansen, 13.01.17 Røren-folket mobiliserte nok en gang. Men denne gang var det langt alvorligere ting enn bykamp og laksefestival. Torsdag kveld gikk nemlig innbyggerne på Røren i fakkeltog til «byen» for å markere at de ville bli hørt om hvor den nye Rv. 35 skulle gå - og ikke gå.
Torsdag kveld hadde Statens Vegvesen invitert til folkemøte på rådhuset i Hokksund. Men før det startet, hadde folket på Røren mobilisert til fakkeltog. Et 100-talls engasjerte innbyggere tok turen for å vise at de ville bli hørt i den kommende hørings- og planprosessen.
Det påfølgende møtet med vel 350 tilhørere, gikk derimot pent og pyntelig for seg. Men så var det ingen konkrete veivalg som sto på programmet denne kvelden. Planlegging av planlegging Møtet torsdag var nemlig et møte for å fortelle om prosessen videre, og om hvordan de hadde tenkt selve planleggingen. Men selv om veivalget eller valg av korridorer for en ny vei mellom Hokksund og Åmot ikke sto på programmet, fikk prosjektleder Kari Floten og planlegger Ole Magnus Haug, er klar beskjed. Folk på Røren vil ikke ha en deling av bygda med en 4-felts vei gjennom området. De vil at Statens Vegvesen tar inn igjen forslaget om en vestlig korridor slik kommunestyret i sin tid ba om. Vegvesenets planleggere har nemlig sett på det vestlige alternativet, og har allerede konkludert med at det vil gi for liten trafikk og derved ikke avlaste Hokksund og dagens Rv. 35 til Åmot nok. Men den konklusjonen kan det se ut som om de må vurdere en gang til. Mange usikkerhetsmomenter - Dette er en veldig vanskelig vei å planlegge. Her er det hus som må rives og vi kommer ikke utenom dyrket mark, sa Kari Floten. Et annet usikkerhetsmoment er den såkalte Lierdiagonalen. Dette er en ny E 134 som er tenkt, men ikke kommet lenger enn på skissestadiet. Hvor den kommer ned på E 134 mellom Hokksund og Kongsberg kan få stor betydning for trafikkgrunnlaget på en ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot. Det som derimot er sikkert, er at en utvidelse av dagens vei, ikke er et alternativ. Med over 12.000 biler i døgnet vil utvidelse til en 4-felts vei med 110 km/t være umulig, skal vi tro prosjektlederen. Og nettopp at stortinget har vedtatt at det skal bygges en 4-felts vei med 110-grense, setter klare krav til veiens utforming med hensyn til antall avkjøringer og til svinger m.m. Her snakkes det om trafikksikkerhet, men flere i salen stilte spørsmål om vi virkelig trengte en så stor vei med så høy fart. Høring nå Det er det såkalte planprogrammet som nå ligger ute til høring og fristen for å komme med innspill i denne omgang er satt 1. februar. Etter dette skal prosjektgruppa gjennomgå alle innspill og komme med en anbefaling til den videre planleggingen overfor kommunestyret. Prosjektgruppa skal også komme med en anbefaling over hvilke veialternativer som skal utredes. Det er nemlig ikke mulig å utrede alle trasémulighetene i full bredde. - Det er deres som best vet om lokale forhold som kan påvirke veien og miljøet. Derfor må dere komme med skriftlig tilbakemelding på dette til oss innen fristen, sa prosjektlederen. ![]() Det var langt over 300 mennesker inne i festsalen på rådhuset i går kveld og møteleder Anders Stenshorne var bekymret ettersom salen kun er godkjent for 250 personer. Fakkeltog og engasjement Vi skulle kanskje tro at temperaturen ville bli høy på et møte med det forutgående fakkeltoget. Men det skjedde ikke. Den som var mest engasjert, var initiativtaker Kristoffer Røren. Han er selv politiker i kommunestyret for Senterpartiet, og han «truet» med å ta en «Trump» og bygge en mur på Kantumbrua og sende regningen til Hokksund om de ikke ble hørt i denne saken. Leder for Røren Grendeutvalg, Helge Midtun, var opptatt av jordvern, lokal trafikk opp mot regional trafikk og fremtidige prognoser for trafikkvekst. Heller ikke han var sikker på om det var behov for en slik stor vei gjennom bygda. Kristoffer Røren ville også at vestkorridoren skulle utredes i full bredde. - Politikerne i kommunestyret har bedt om dette og må ta styringen i denne saken. Slik det er nå går alle korridorer for en ny vei gjennom Røren og vi blir berørt uansett. Vi har matjord og kulturlandskap å ta hensyn til og vi må ikke minst få vite hva som ligger av planer for en ny E 134, sa han. Også Knut Kvale (SP) har engasjert seg sterkt i denne saken. Også han stilte spørsmål ved behovet av en 4-felts vei, men var enig med prosjektlederen i at en ny vei ikke kunne bygges i gammel trasé. - Denne veien blir en del av den nye ringveien - ring - 4 til Gardermoen. En utbygging på vestsiden slik kommunestyret ba om, kan også utløse utbygging av større arealer på sikt. Vi må løfte blikket og ha baller nok til å si nei, sa Kvale til stor applaus. Tar lang tid Som kjent for de fleste i dette landet, tar veiplanlegging og bygging lang tid. Prosjektleder Kari Floten sa på møtet at dersom veien ble prioritert i Nasjonal Transportplan, ville den kunne stå ferdig i 2023. Men det er store usikkerhetsmomenter knyttet til denne fremdriften. Bare det å få laget en reguleringsplan vil ta to år og så skal alt vedtas, kvalitetssikres og vedtas igjen før anbudskonkurranser kan utlyses. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|