![]() |
|
|
Har drevet felles skattekontor i 10 år uten avtale Av Roy Hansen, 23.02.14 Høsten 2002 vedtok kommunestyrene i Øvre Eiker og Nedre Eiker kommune å etablere et felles skatteoppkreverkontor. Øvre Eiker kommune er vertskommune og kontoret er lokalisert på rådhuset i Hokksund. Men rådmennene laget aldri avtalen de ble bedt om å gjøre.
Det var kontrollutvalget i Nedre Eiker som oppdaget at det ikke forelå noen avtale mellom Øvre og Nedre Eiker om å drifte et felles skatteoppkrevingskontor. Pålegget som begge kommunestyrene ga sine rådmenn høsten 2002, ble nemlig aldri fulgt opp slik det skulle.
Kontrollutvalget i Nedre Eiker har bedt kommuneadvokaten om å vurdere betydningen av at det ikke foreligger en slik avtale. Kommuneadvokaten konkluderer med at skatteoppkreverkontoret er opprettet i tråd med kommunestyrenes vedtak og at opprettelse og drift av kontoret har skjedd i tråd med relevant lovgivning. Endringer i kommuneloven fra 2007 om vertskommunesamarbeid inneholder imidlertid krav om at det skulle opprettes skriftlige avtaler i forbindelse med vertskommunesamarbeid. Det ble ikke vedtatt overgangsregler eller satt tidsfrister for inngåelse av skriftlige avtaler, men det foreligger altså et gyldig delegasjonsvedtak. Avtalen som nå er utarbeidet, er i henhold til reglene i kommuneloven § 28-1e og medfører at formalitetene knyttet til samarbeidet blir ivaretatt. Avtalen som nå er utarbeidet, er i henhold til vedtakene i kommunestyrene i 2002 og i henhold til slik samarbeidet har fungert fra opprettelsen. Selv om rådmennene ikke gjorde jobben sin i 2002, har de nå fått myndighet til å underskrive avtalene på vegne av kommunene. Likelydende saker har vært til politisk behandling i begge kommunene, og onsdag vedtok kommunestyret i Øvre Eiker avtalen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|