![]() |
|
|
Parademarsj for 1.000-tonner på Darbu Av Redaksjonen, 29.08.16 23 minutter på «catwalken» var alt som skulle til for å få den 1.000 tonn tunge betongundergangen på Darbu trygt på plass.
Lørdag ettermiddag ble spenningen utløst på Darbu i Øvre Eiker. Det hele var over på under halvtimen. Først ble den 1.000 tonn tunge betongkolossen løftet om lag 10 centimeter opp fra bakken.
Smidig ferd Deretter ble den kombinerte veiundergangen og jernbanebrua kjørt de snaue 100 meterne fram til og inn i den utgravde jernbanefyllinga, der Sørlandsbanen passerer Buskerud Folkehøgskole. Betongkjempens langsomme, men smidige ferd på en veibane dekket med solide jernplater tok bare 23 minutter. Det sørget to enorme, tyskproduserte trekkvogner for. En mann fra transportfirmaet styrte det hele fra et instrumentpanel han bar over skulderen. To trekkvogner side om side, med hver 18 akslinger og fire hjul på hver aksling, totalt 144 hjul, sørget for at transporten gikk som smurt. Kun en kort stopp underveis, noen jordklumper måtte fjernes på den ene siden. Så fortsatte ferden inn i den åpne spuntgropa av jernvegger på hver side av jernbanefyllinga. Da undergangen og jernbanebrua var på rett plass ble den senket på bakken. Hele operasjonen var 100 prosent vellykket. Den gikk raskere og mer problemfritt enn de fleste hadde regnet med, skriver Vegvesen.no. Firmaet som utførte transportoppdraget kalte det plankekjøring. Men de takket samtidig for godt samarbeid og gode forberedelser av Statens Vegvesen, konsulenter og entreprenører. Forsinket start Stengehelgen på Darbu startet ikke helt optimalt fredag kveld. Store forsinkelser på jernbanen i Osloområdet store deler av fredagen forplantet seg også til Øvre Eiker. Siste tog forbi Darbu kom noe forsinket, slik at operasjonen startet en snau time forsinket fredag kveld. Men godt helgevær, god planlegging og iherdig jobbing snudde arbeidet til foran skjema alt tidlig på lørdagen. Flyttelasset på 1.000 tonn kunne derfor sette seg i bevegelse tidligere enn planlagt. Turen ble ikke mindre spektakulær av at det skjedde i strålende sol og flere og tjue varmegrader. Søndagens arbeider med tetting av jernbanefylling, rigging av pukk, sviller og skinner og tilkobling av kjøreledning ble en fin dessert etter lørdagens festmiddag. Og presis som planlagt passerte første tog Darbu på ny jernbanebru og veiundergang før klokken hadde slått 05.00 mandag morgen. E 134 Damåsen - Saggrenda Ny Fv. 72 Darbu er del av det store veiprosjektet E 134 Damåsen - Saggrenda fra Øvre Eiker til Kongsberg i Buskerud. Fv. 72 åpner høsten 2017, E 134 Damåsen - Saggrenda åpner høsten 2019. Se alle bildene fra flyttejobben her. Alle bildene er tatt av Kjell Wold i Statens Vegvesen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|