![]() |
|
|
Dobling i bruk av setebelte i buss Av Redaksjonen, 19.05.17 Antall passasjerer som bruker setebelte i buss i Buskerud er doblet siden 2014, viser en ny undersøkelse.
En ny undersøkelse om bruk av setebelter i buss blant 1.400 passasjerer i Buskerud viser at flere busspassasjerer enn før bruker setebelte.
- Undersøkelsen viser at siden 2014 har bruken økt fra 35 prosent til over 70 prosent, og det er en utrolig utvikling, sier Olav Skinnes, leder av fylkets trafikksikkerhetsutvalg. Undersøkelsen er gjennomført på bussruter som er åpne for alle, men på tidspunkt og strekninger der skolebarn er passasjerer. 57 strekninger i alle regionene i Buskerud og 1.374 passasjerer var omfattet av undersøkelsen. - Det er en positiv utvikling i trafikksikkerheten på busser i Buskerud, og det er grunn til å tro at Beltehelt-kampanjene har vært en medvirkende årsake til dette, fortsetter Skinnes. Buskerud fylkeskommune har gjennomførte Beltehelt-kampanjer i samarbeid med Brakar, Nettbuss, Norgesbuss, Trygg Trafikk og Statens vegvesen i 2015 og 2016. Bakgrunnen for kampanjene var en undersøkelse som ble gjennomført i 2014 som viste at altfor få brukte setebelte i buss. I fjor høst besøkte Belteheltene 23 skoler og var innom alle regionene i fylket. Det er 7.000 elever som tar skolebuss i grunnskolen (1. – 10. trinn) i Buskerud, og bruken av belte i buss har økt etter beltehelt-kampanjene. - Det er veldig mange barn som tar skolebuss, og det er viktig at vi lærer dem gode holdninger tidlig, sier Skinnes. Skinnes sier også at det i utgangspunktet er svært trafikksikkert å reise kollektivt og det skjer få ulykker. - Samtidig er skadepotensialet stort når det først skjer en bussulykke, og det er derfor svært viktig å bruke setebelte i buss, understreker Skinnes. Han er opptatt av forebyggende og holdningsskapende arbeid, som han mener er helt nødvendig for å få flere til å bruke setebelte i buss. I personbil bruker over 90 prosent belte. Om undersøkelsen Det er kun busser i klasse 2 og 3 som er omfattet av forskriften om sitteplass og setebelter. Derfor er tellingen gjennomført utelukkende på disse bussklassene, og ikke på busser i klasse 1. Dette er grunnen til at Lier, Drammen og Nedre Eiker ikke er med i undersøkelsen, ettersom det hovedsakelig kjøres bybusser (klasse 1) der. ![]() Tabellen viser at det blir gradvis bedre med hensyn til beltebruk i buss, men det er fortsatt et langt stykke å gå til vi når 90 prosent slik det er i privatbiler. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|