![]() |
|
|
Buskerud viser vei i skogsbilveibygging Av Redaksjonen, 16.02.15 Buskerud topper statistikken over byggeaktivitet på skogsbilveier i 2014. Totalt ble det ferdigstilt 7,5 km ny og 68,9 km ombygd skogsbilvei sist år. Byggeaktiviteten på traktorveier var også høy.
Totalt ble det ferdigstilt 17,8 km ny og 14,0 km ombygd traktorvei. Telemark topper lista for traktorveier med Buskerud på en klar andreplass. Resultatene viser stor investeringsvilje hos skogeierne i Buskerud. Prislappen på de ferdigstilte veiene er rett i overkant av 26 millioner kroner, melder Fylkesmannen.
Prosjekt Det kan trekkes fram flere grunner til at Buskerud topper statistikken for 2014. Prosjektet «Vegplanlegger Buskerud» har vært positivt med tanke på kompetanse og markedsføring av temaet skogsveier. Fler veiprosjekt har blitt initiert gjennom prosjektet. Dette sammen med årlige kontroller av vedlikehold på det private skogsbilveinettet har vært med på å sette fokus på viktigheten av et godt fungerende veinett. Frida Ekstremværet Frida, som herjet deler av fylket i august 2012 må også få noe av «æren» for den høye aktiviteten som ble registrert i 2014. Etter Frida ble det innført en spesialordning med bruk av både tilskudd og naturskadeerstatning til opprusting av skogsbilveier som ble hardt rammet. Det ble også stor aktivitet med ombygging av eksisterende traktorveier som ble rasert i ekstremværet. Offentlig vei Det er positivt å se at skogeierne i Buskerud prioriterer et godt fungerende og moderne veinett, tilpasset dagens transportutstyr. Rasjonell transport «fra stubbe til industri» har vært tema for Fylkesmannens innsats på området, heter det i meldingen. Skogeier og regional veimyndighet har respondert på Fylkesmannens innsats og virkemidler på området. Flaskehalser på riks- og fylkesveinettet er under, eller har allerede blitt utbedret. Nå er det flaskehalser på kommunalt veinett som fremstår som utfordrende med tanke på en kostnads- og miljøeffektiv transport av tømmer. Lokalt fokus Kommunalt engasjement fra skogbrukssjef er også en viktig faktor til den aktiviteten vi ser i fylket. Der hvor skogsveier settes på den kommunale dagsorden gjenspeiles dette med økt investeringsvilje hos skogeier. Fylkesmannen ser også at tilbudet om ekstra tilskudd til bruer på skogsbilveier har medført at flere veiprosjekt enn tidligere blir ombygd og oppgradert til godkjent standard for skogsbilvei. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|