![]() |
|
|
Beltehelter fikk flere til å bruke setebelte i buss Av Redaksjonen, 16.04.16 Bruken av setebelter blant busspassasjerene i Buskerud har økt fra 35 prosent til 53 prosent. Det viser en ny undersøkelse.
Undersøkelsen er gjennomført blant over 1.700 passasjerer i Buskerud og viser at flere busspassasjerer enn før bruker setebelte.
- Det er svært gledelig at andelen har gått opp i alle regioner i Buskerud, og det er en høyere økning i de områdene hvor Beltehelt-kampanjen ble gjennomført, sier Olav Skinnes (SP), leder i hovedutvalget for samferdsel. Buskerud fylkeskommune gjennomførte høsten 2015 en beltekampanje i samarbeid med Brakar, Nettbuss, Trygg Trafikk og Statens vegvesen. Beltehelt-kampanjen ble gjennomført i Lier, Røyken/Hurum, Ringerike og Midtfylket. Bakgrunnen for kampanjen var en undersøkelse som ble gjennomført i 2014 som viste at altfor få bruker setebelte i buss. - Selv om bruken av setebelter har gått opp, er andelen passasjerer som bruker belte i buss fortsatt for lav, sier Olav Skinnes. - I personbil bruker over 90 prosent belte, og vi bør ha et tilsvarende mål for buss, sier Olav Skinnes. Det er i utgangspunktet svært trafikksikkert å reise kollektivt og det skjer få ulykker. Samtidig er skadepotensialet stort når det først skjer en bussulykke, og det er derfor en stor utfordring at så få passasjerer bruker belte. - Resultatene viser at det fortsatt er mye arbeid som gjenstår for å øke trafikksikkerheten for passasjerer i buss, fortsetter Skinnes. - Forebyggende og holdningsskapende arbeid er nødvendig, og det er satt i gang arbeid med å planlegge en ny Beltehelt-kampanje for høsten 2016, sier Olav Skinnes. Fra 1. juli 2013 skal alle skoleelever med rett til skoleskyss ha tilgang på sitteplass med setebelte. Buskerud fylkeskommune bevilget ekstra midler til å dimensjonere opp busstilbudet i Buskerud fra og med høsten 2013. Dette ga alle skolebarn i Buskerud med rett til skoleskyss sitteplass og setebelte. Det er Brakar som er ansvarlig for å utføre skoleskyssen. Forskriften omfatter ikke skoletransport som foregår med bybusser, såkalt klasse 1-busser. ![]() Denne grafen viser en solid økning i beltebruken fra 2014 til 2015. Nye kampanjeg planlegges og Statens Vegvesen holder hyppigere kontroller. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|