![]() |
|
|
Fylkesmannens rolle i miljøpolitikken 03.10.07 I Eikernytt.no 28. september kommer det fram at enkelte politikere har vært frustrerte over at Fylkesmannen, og spesielt miljøvernavdelingen, har grepet inn med innsigelse til deler av kommuneplanen. Ord som flisespikkeri, misunnelse, diktat og bondefangeri ble brukt i debatten. La meg med en gang understreke at ingen av disse uttrykkene er dekkende for Fylkesmannens håndtering av kommuneplanen. Gjennom den lange prosessen forut for kommunestyrebehandlingen har det vært en god og konstruktiv dialog mellom kommunen og oss.
Som Regjeringens representant i fylkene er det Fylkesmannens oppgave å påse at nasjonal politikk blir fulgt opp. Stortinget og Regjeringen gir lover, retningslinjer og føringer for den kommunale arealforvaltningen. Dette er nasjonale føringer som kommunene er forpliktet til å følge. Dersom kommunene ikke gjør dette, skal Fylkesmannen gripe inn. Det er blitt hevdet at Fylkesmannen bare skal etterse lovligheten i kommunale vedtak. Det er ikke riktig. Fylkesmannen skal i sin saksbehandling også ta hensyn til nasjonale føringer. Saksbehandlerne hos Fylkesmannen er i enhver sammenheng lojale mot disse føringene. Et konkret punkt der miljøvernavdelingen fremmet innsigelse til kommuneplanen for Øvre Eiker, var spørsmålet om lokalisering av ny fritidsbebyggelse. Utgangspunktet for vår vurdering i denne saken er Stortingsmelding nr. 26 (2006-2007) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand. Her står det blant annet at utbygging av fritidsbebyggelse ikke skal skje - i store sammenhengende områder uten større inngrep - i viktige friluftsområder - i sårbare landskap - i regionalt viktige grøntdrag - langs vassdrag. Det er også gitt nasjonale og regionale føringer i Miljøverndepartementets veileder om planlegging av fritidsbebyggelse T-1450 og i Buskerud fylkeskommune sin veileder om fremtidsrettet hyttebygging (www.hytteveilederen.no). I hvilken grad en kommunal plan er i strid med nasjonal politikk eller ikke, kan kommunene og Fylkesmannen av og til ha ulikt syn på. Erfaringsmessig vil en påfølgende dialog som oftest føre til en god løsning som både ivaretar lokale og nasjonale interesser. I situasjoner der det oppstår uenighet, er det klare bestemmelser og prosedyrer for hvordan saken skal håndteres videre. Dersom det ikke oppnås enighet gjennom dialog eller mekling, er det Miljøverndepartementet som avgjør saken. Vår oppfatning er at dialogen med Øvre Eiker har ført til et resultat som begge parter bør være tilfredse med. Miljøvernsjef Øivind Holm « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|