![]() |
|
|
Feirer 75-års dag i tøff bransje Av Roy Hansen, 24.08.13 Maxbo Ivar O. Haugen i Hokksund feirer fredag og lørdag at de er 75 år. Det skjer med tilbud, konsert med Ulabrand og ikke minst en fest for ansatte og storkunder. Men det er langt fra noen selvfølge å bli så gammel i en stadig tøffere bransje.
Marginene i byggevarebransjen blir stadig mindre. Prispress fra billigkjeder gjør at konkurransen har hardnet til. Det er derfor ikke noen selvfølge at en byggevareforretning som Maxbo Ivar O. Haugen har overlevd i alle disse årene.
Det var som navnet tilsier - Ivar O. Haugen - som startet firmaet. Det skjedde i 1938 med kiosk og landhandleri på Semsmoen hvor Kiwi-butikken ligger i dag. De solgte alt fra mat til kjoler, men utvidet etter hvert driften til også å gjelde landbruksprodukter som kunstgjødsel til lokale bønder. Etter hvert ble driften så omfattende at de måtte i 1955 bygge et helt nytt forretningsbygg på andre siden av gata, og landhandleriet ble rendyrket som matbutikk og har den senere tid blitt medlem av Kiwi-kjeden. Det er i dag Bente Haugen og Ingjerd Kopstad som driver denne - henholdsvis søster og tante til daglig leder av Maxbo - Bjørn Ivar Haugen. - Vi splittet oss og delte driften i to selskap i 1998 da vi flyttet til Sundmoen til det Maxbo-konseptet folk kjenner i dag. Det var en nødvendighet og en helt riktig beslutning ettersom de gamle lokalene var sprengt med hensyn til kapasitet, sier Bjørn Ivar. Han er tredje generasjon Haugen som driver selskapet, noe han har han gjort siden 2000. Før det var det hans far Erik var som var daglig leder i 30 år. Gründeren Ivar O. Haugen startet som kjent i 1938 og holdt det gående helt til 1970. Stor omsetning - små marginer Det som betegner både daglig- og byggevarebransjen, er stor omsetning og små marginer på hvert enkelt produkt. I 2012 hadde byggevareavdelingen 111 mill. kroner i omsetning pluss mva. Kiwi på Semsmoen hadde 42 mill. pluss mva. - Økt konkurranse har gjort at vi hele tiden må tenke nytt, drive mer effektivt og ikke minst gå fra å være en butikk som venter på at kunden skal komme gjennom døra - til å drive aktivt salg - spesielt på proffmarkedet, sier Bjørn Ivar. De har derfor styrket staben med ny varehussjef og en ny proffselger som skal ut i byggemarkedet med aktivt salg. Det bygges som kjent mindre boliger og med reduserte marginer, må de ut å hente inn flere oppdrag. I dag er mellom 60 og 65 prosent av omsetningen på proffmarkedet, og det sier seg selv at selskapet er sårbart ved store endringer i byggebransjen spesielt. Drammensregionen er en av tre regioner i landet hvor det er størst konkurranse på nettopp dette segmentet. Bjørn Ivar Haugen setter nå sin lit til den kommende regjeringen, som har gitt signaler om en oppmykning av regelverket for boligbygging slik at det kan bygges flere. I tillegg vil nye skatteregler ha stor betydning for denne type selskap. Det å få selvbyggeren til å investere enda mer i egen bolig er viktig både med tanke på salg, men også å beholde på den fagkompetansen som er bygget opp i selskapet, som nå har 38 ansatte på 29 årsverk. Skikkelig feiring Jubileumsfeiringen starter fredag! Det inviteres blant annet til en to-timers champagneaften for «damene». Her blir det foredrag om den hvite druen som brukes i Chablis og i Champagne. Det blir selvsagt også mulighet for smaksprøver. I tillegg kommer Bjørg Ovren fra Institutt for farge og interiør for å fortelle om farger og trender. Hennes fokus denne kvelden er viktigheten av å ha det trivelig mens du pusser opp og nytelsen når du er ferdig. I tillegg blir det flere andre gjester - fra lokale produsenter til utstyrsleverandører. Lørdag blir det som nevnt et stort telt med konsert av Ulabrand for kunder og gjester. På kvelden fortsetter feiringen med underholdning og god mat for ansatte og innbudte gjester. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|