![]() |
|
|
Gull og bronse til lokal osteprodusent Av Roy Hansen, 22.09.17 Det var Ostegården i Fana ved Bergen som stakk av med den aller gjeveste prisen under årets nasjonale ostemønstring. Eiker Gårdsysteri fikk med seg en gullmedalje og en bronsemedalje.
Det er organisasjonen Norsk Gardsost som står bak det årlige «Norgesmesterskap i lokalforedla melkeprodukt», som går av stabelen i Oslo denne uka. Vinnerne ble offentliggjort fra scenen under matfestivalen Matstreif på Rådhusplassen i dag.
En vellagret hvitost med navnet «Fanaosten» fikk høyeste plassering av alle de 147 påmeldte produktene. Et mangfold av norske oster I alt vant 24 produkter gullmedalje, 28 fikk sølv og 29 fikk bronse, fordelt på ulike klasser. Det var med produkt fra i alt 51 ulike produsenter, spredd over hele landet. Under NM var alle de påmeldte ostene vurderte i hver sin jury, en for kvar type ost. En ost fra hver klasse gikk så videre til en superjury på seks personer som skulle velge ut «Årets produkt». Her var det liten tvil om at det var «Fanaosten» som måtte få den gjeveste prisen, forteller dommerne. De blant annet vekt på at osten har fin, jevn farge, og en rein lukt uten noen bi-lukt. Det telte også i positiv retning at osten har utprega krystaller av melkesalt, som er dannet i modningstiden av osten. Smaken er skildret som en fin balanse av søtsmak og saltsmak. Gull og bronse Eiker Gårdsysteri representert ved Anne Marie Sando, fikk en del gullmedalje i klassen for Norske tradisjonsprodukter med sitt gårdssmør. I klassen for mykost, hvitmugg og rødkitt ble det bronse til Eiker Gårdsysteri med osten Camembert Eiker. Formålet med NM i Gardsost Dette er et årlig arragement som skal øke oppmerksomheten og gi mersalg av lokalforedla melkeprodukter. NM skal gi konstruktiv faglig bedømming for å heve kvalitet og status på gode produkter samt å profilere Norsk Gardsost. NM skal også inspirere nye og nåværende produsenter og skape en faglig og sosial møteplass. NM skal premiere de beste melkeproduktene og vise mangfoldet av kvalitetsprodukt til forbrukerne. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|