![]() |
|
|
Kritisk medieforståelse må inn i nye læreplaner Av Redaksjonen, 30.11.18 Medietilsynet mener kritisk medieforståelse, digitale ferdigheter og digital dømmekraft må få en mer sentral plass i de nye lærerplanene for norsk og samfunnsfag.
– Dette er viktige ferdigheter som må ha en viktig rolle i undervisningen, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
I Medietilsynets innspill til læreplanene i norsk og samfunnsfag for grunnskolen (1. - 10. trinn) understrekes betydningen av kritisk medieforståelse. – For at elevene skal få god forståelse for demokrati og medborgerskap, mener vi det er svært viktig at de blir godt kjent med medias rolle i et velfungerende demokrati. Elevene må også utvikle sin digitale dømmekraft og kritiske medieforståelse for å kunne orientere seg i dagens dynamiske mediebilde og lære hva slags type informasjon og hvilke kilder man kan stole på, sier Velsand. Mener gode læreplaner er nøkkelen Velsand understreker at grunnleggende verdier som demokrati og ytringsfrihet ikke er noe som bør tas for gitt. – Som mediebrukere har vi tilgang på enorme mengder informasjon fra alle slags kilder. Det gir store muligheter, men også utfordringer. Medielandskapet blir mer uoversiktlig og fragmentert, og det krever mer av oss som mediebrukere. Da må læreplaner og lærernes kompetanse oppdateres på viktige felt som eksempelvis kildekritikk, sier Velsand. Medietilsynet skal bidra til å oppfylle statens mediepolitiske mål, som blant annet innebærer å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom å bidra til å styrke mediemangfoldet og den kritiske medieforståelsen i befolkningen. Som et tiltak i dette arbeidet, lanserte Medietilsynet tidligere i høst sammen med Faktisk.no og Utdanningsdirektoratet et undervisningsopplegg for ungdomsskolen som skal styrke elevenes kritiske medieforståelse. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|