![]() |
|
|
1.000 tonn koloss på kortreist Darbu-tur Av Redaksjonen, 22.08.16 Om få dager skal denne over 1.000 tonn tunge betongkolossen ut på en kort, men viktig helgetur på Darbu, melder Vegvesen.no.
Da skal den enorme betongkulverten transporteres snaue 100 meter fram til og inn i en utgravd jernbanefylling for å bli jernbanebru og vegundergang. Transportstuntet og kjempeløftet skjer helgen 26. til 29. august.
55 timers jobb Sørlandsbanen har stengt ved blant annet Darbu fra fredag kveld til mandag morgen. På de drøye 55 timene med togstans skal skinner kuttes, pukk og sviller flyttes og mange kubikkmeter fylling graves ut for å gi plass til den enorme betongkulverten. Når den er trygt parkert midt i den åpne jernbanefyllinga skal masser igjen på plass før pukk, sviller og skinner igjen kan monteres på toppen av kulverten. Den har da blitt en helt ny jernbaneovergang og samtidig en ny undergang for den nye veien som er under bygging. Mer enn 1.000 tonn Om lag 1,2 kilometer ny Fv. 72 på Darbu skal åpnes og tas i bruk om litt over ett år, altså høsten 2017. Selv om dimensjonene på kulverten er store er det nok den enorme vekten som imponerer mest. Og at en over 1.000 tonn koloss kan kjøres på plass slik moderne teknologi gir mulighet for. Trygg på suksess – Hvordan skal kulverten flyttes de nødvendige meterne fra jordet den står på i dag og inn under jernbanen, fungerende byggeleder Roy Are Haare i Statens vegvesen? – Med en såkalt selvgående trekkevogn. Den kjøres inn i buken på kulverten, som heises opp på fire dragere og kjøres pent og pyntelig på plass. Går alt som vi håper og tror er operasjonen gjennomført på noen timer lørdag ettermiddag, forteller Haare. Lignende løft og transporter er gjort flere ganger andre steder i Norge allerede. Statens Vegvesen er derfor trygg på at det vil skje også denne aktuelle helgen. For mandag morgen skal skinner være på plass og togene kunne passere igjen. Ny Fv. 72 Darbu er del av det store veiprosjektet E 134 Damåsen - Saggrenda i Kongsberg og Øvre Eiker kommuner. Det vil ikke være mulig å bivåne denne inntrekkingen av sikkerhetsmessige grunner, selv for ansatte i States Vegvesen. Men prosessen vil bli behørig dokumentert med foto og film. Betongkjempens strategiske mål er følgende: Lengde: 30 meter Høyde: 10 meter Bredde: 8,5 meter innvendig Vekt: 1.000 tonn + « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|