![]() |
|
|
Åpnet «pusterom» for sine ansatte Av Redaksjonen, 11.10.11 Øvre Eiker kommune går nye veier for å oppnå økt nærvær eller mindre fravær blant sine ansatte. I dag åpnet de et «pusterom» i rådhuset og det skal bli to til i kommunen etter hvert. ![]() Ordfører Ann Sire Fjerdingstad (t.h.) og prosjektleder Tone Brøyn Wilhelmsen inne i det nye «pusterommet» som ble åpnet i dag tidlig. (Foto: Sunniva Riste-Bjørkli) Øvre Eiker kommune ser som arbeidsgiver, verdien i at det finnes et pusterom for de ansatte i en travel arbeidshverdag. Rommet har nå blitt et nyoppusset fysisk rom i rådhuset i Hokksund. Dette skal være et sted der de ansatte kan trekke seg tilbake, hente krefter og få ny oppladning. Trivselsfremmende tiltak Det var ordfører Ann Sire Fjerdingstad som stod for den offisielle åpningen av kommunens første «pusterom». Hun er full av entusiasme over det nye nærværstiltaket. - I Øvre Eiker kommune vil vi ta vare på og ansvar for våre ansatte. Pusterommet er tenkt som et forebyggende og trivselsfremmende tiltak i en travel arbeidshverdag. Vi har som overordnet mål å redusere sykefraværet og øke nærværet, med fokus på forebyggende og helsefremmende arbeid, sier ordføreren. Skal åpne flere pusterom Pusterommet skal være et permanent tiltak for medarbeiderne i kommunen. Planen er å innrede flere rom etter hvert. Først ut er «pusterommet» på rådhuset, hvor det er mange medarbeidere som jobber mye foran PC, og medarbeidere med krevende personlige saker. Neste skritt blir åpning av et «pusterom» på Eikertun sykehjem, hvor det er ansatte med mye tungt, fysisk arbeid. Deretter følger åpningen av et «pusterom» i Røren barnehage, hvor medarbeidere er både inne og ute, med mye fysisk arbeid og støyutfordringer. Musikk, massasje og avkobling Prosjektleder for «pusterommet», Tone Brøyn Wilhelmsen, har også tidligere jobbet med utvikling av slike rom i skolen. Det første, nyskapende «pusterommet» ble åpnet på Aronsløkka skole i Drammen. Nå håper hun at de ansatte i Øvre Eiker også kommer til å oppdage det nye tilbudet og ta det i bruk. - Jeg synes det er flott at Øvre Eiker kommune satser på et slikt tiltak, slik at vi har kunnet videreutvikle pusteromskonseptet til det vi ser i dag. På «pusterommet» skal du kunne slappe av i en god stol eller legge deg ned, du kan få massasje, sitte helt stille, høre musikk, se flotte naturbilder, tømme hodet og koble av noen minutter. Her skal de ansatte kunne nyte, for så å kunne gå tilbake til arbeidet og yte bedre, sier Brøyn Wilhelmsen. ![]() Ole Jørn Dokken tester stolen i det nye «pusterommet» som forhåpentligvis skal bidra til å redusere sykefraværet i kommunen. (Foto: Sunniva Riste-Bjørkli) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|