Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Folkemøte: Folk i harnisk over Flirt-tuting

Av Roy Hansen
,  14.02.14


De aller fleste beboerne på Loesmoen i Hokksund er i harnisk over tutingen til de nye Flirt-togene NSB har tatt i bruk. Tutingen er så høy at den går på helsa løs. Nå vil de stenge overgangen mellom Loesmoen og Byggmakker, men det er ikke gjort med et pennestrøk.

Leder for lokførerne, Erik Gjerstad, kunne fortelle om mange nestenulykker på grunn av at folk gikk langs skinnegangen eller gikk over slike overganger uten å se seg for. Han hadde selv opplevd flere slike nestenulykker.
Torsdag kveld var det folkemøte i kantina på rådhuset i Hokksund. Et stort antall beboere hadde møtt opp – de aller fleste med et krav om at den usikrede planovergangen skulle stenges slik at de slipper den høyst sjenerende tutingen fra togene. Andre igjen hevdet at overgangen var viktig for fri ferdsel i kommunen, men de var i et klart mindretall.

Det var kommunelege Einar Braaten som hadde tatt initiativ til møtet etter å ha fått en rekke klager fra beboerne i området, men også fra andre steder i landet kommer det klager etter at problemene i Hokksund ble kjent.

- Dette er helt klart blitt et helseproblem og jeg har fått mange klager. Men jeg vet ikke hvor stor makt jeg som kommunelege har i denne saken, sa Einar Braaten under innledningen på møtet.

Han skisserte problemstillingen med viktigheten av å kunne krysse jernbanen som deler Hokksund i to og sikkerheten ved kryssing målt opp mot den støyplagen togtutingen utgjør.

Har 3.500 planoverganger
Jernbanenettet i Norge består av ca. 3.500 planoverganger. 350 av dem er klassifisert som usikrede og farlige. Hvert år fjernes 50 av disse, men med en ramme på 50 mill. kroner i året til dette arbeidet, vil det ta mange år før Jernbaneverket er i mål med fjerningen av alle overgangene.

Den aktuelle overgangen på Loesmoen er kun sikret med en grind og det er derfor helt nødvendig med tutingen – alt ifølge informasjonssjef i JBV, Trude Isaksen.

Ettersom det ikke har skjedd noen ulykker i vanlig forstand på denne overgangen, er ikke den på noen prioritert liste.



Kommunelege Einar Braaten hadde tatt initiativet til folkemøtet i rådhuset torsdag kveld. Her ba han om innspill på hva beboerne ville ha av løsninger.


Livredd ulykker
Erik Gerstad jobber som lokfører og er leder for lokførerne i NSB. Han kunne på møtet torsdag kveld, fortelle om en lang rekke hendelser og nestenulykker som kommer av folks ubetenksomhet.

- Det er langt flere ulykker og nestenulykker enn det folk flest er klar over. Jeg har selv opplevd nestenulykker mange ganger, men heldigvis sluppet å kjøre på noen, sa han på møtet.

Han forklarte samtidig om hvilke regler og skilter som gjelder for når og hvor lenge en lokfører er pålagt å tute foran en usikret overgang. Dette er bestemmelser han ikke hadde andre valg enn å forholde seg til.

- Vi skal også være klar over at dagens tog er veldig stillegående og folk hører ikke at vi kommer før det er for sent. Derfor må vi varsle med lyd selv om det er sjenerende for omgivelsene, sa Gjerstad.

Også banesjefen for den aktuelle strekningen, Bjørn Ståle Varnes, forklarte hvilke utfordringer de hadde å forholde seg til, men var ikke klar over at det var gått to menneskeliv på den aktuelle overgangen de siste årene. Men Trude Isaksen var informert om dette, og sa de måtte skille mellom ulykker og hendelser hvor folk har valgt å avslutte livet sitt på denne måten.



Et klart flertall av de frammøtte på torsdagens møte var for å stenge overgangen på Loesmoen slik at de slapp å bli plaget av tutingen fra de nye Flirt-togene.


Har planene klare
Øvre Eiker kommune har jobbet i en årrekke med å finne en god løsning og et sikkert alternativ til denne planovergangen, og i 2000 ble en reguleringsplan vedtatt. Ifølge plansjef Anders Stenshorne hadde kommunen da penger til å bygge en gangbru over jernbanen med tilhørende gangveisystem, men så ble planene lagt på is på grunn av den økonomiske situasjonen.

Den gang var kostnadene stipulert til ca. 10 mill. kroner – en sum som er betraktelig høyre i dag. I tillegg kommer spørsmålet om dobbeltspor, og det vil kunne sette hele prosjektet på hold i ennå mange år.

Vil stenge overgang
Jernbaneverkets representant på møtet, Bjørn Ståle Varnes, var glad for det nærmest unisone kravet fra salen om å stenge overgangen. Men han kunne også fortelle at dette ikke ville være gjort med et pennestrøk. Grunneiere og bruksinteresser måtte høres, men dette er ingen umulighet, skal vi tro Varnes rett.

Stenging synes som den beste løsningen dersom beboerne på Loesmoen skal få natteroen tilbake. De nye Flirt-togene tuter med en slags tostemt sirene montert på taket. Lyden er så sterk at den er på grensen til det smertefulle med mellom 115 og 130 desibel – riktignok noen meter foran toget.

Men ettersom sirenen er montert på taket og ikke i fronten slik de andre togene har det, bærer lyden langt bedre. Støyskjermene som er montert langs banen mot bebyggelsen på Loesmoen er heller ikke til noen hjelp, da sirenen er montert høyt over.

Helse foran tilgjengelighet
En sentral person i Hokksund, Terje Kristiansen, har nylig flyttet til Loesmoen og blitt nabo til planovergangen. Han kunne fortelle at dette nå gikk på helsen løs hos mange og at kommunen ikke hadde noe annet valg enn få stengt overgangen. Han mente helse måtte gå foran tilgjengelighet.

Også Elveparken boligsameie og de andre sammenslutningene på stedet er enige. For tutingen og lydstyrken får de ikke gjort noe med. Dette er regulert gjennom EU-reglement og endringer i disse er lite sannsynlige – om ikke umulige.

Med økt frekvens på antall avganger vil problemet tilta i styrke – ikke minske. Da er det enda viktigere for beboerne at denne overgangen stenges slik at togene slipper å bruke hornet for å varsle sin ankomst.



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%