![]() |
|
|
Rallycross: Kjørte finale med brukket tommel Av Redaksjonen, 25.06.18 Ole Kristian Temte Norwegian Rallycross Team var på plass i Grenland og Skien i helgen for å forsvare NM-ledelsen og i tillegg kjøre RallyX Nordic.
Det ble en helg full av tekniske problemer og teamet kjørte kun for å forsøke å plukke poeng. Etter lørdagens kjøring ledet Ole Kristian fortsatt NM, men nå med svært knapp margin på konkurrentene som tok et kraftig innhugg på sammenlagtlisten.
- Vi leder fortsatt etter tre av fem kjørte runder sent lørdag kveld, men det er noen av konkurrentene her som er svært raske og slik det er nå vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å holde de bak meg, sier Ole Kristian. - Vi må først og fremst fokusere på å få bilen kjøreklar og se om vi i det hele tatt får kjørt i morgen. Teamet gjør en fantastisk jobb akkurat nå, så får vi se om det holder, sa han da. Etter alle problemene var det altså lenge usikkert om bilen ble klar til søndagens RallyX Nordic-løp, som var kombinert med en ny NM-runde i klassen for Supercars. Men etter en formidabel skrujobb fra et meget dedikert team kom bilen på banen igjen. - Ting fungerte overraskende greit ut i fra hva vi hadde å jobbe med fra morgentimene, men i første kvalifisering hadde jeg en relativt hard utforkjøring da banen var så full av støv at jeg ikke så noe som helst, sier han. - Jeg tok en sjanse på å holde fullt, men denne gangen gikk det altså ikke, forklarer Temte, som endte langt på utsiden av banen i en enorm støvsky. - Vi kjører biler som gjør 0-100km/t på under to sekunder så du kan jo tenke deg selv hvor fort ting skjer når sikten blir borte, forteller han. I andre kvalifisering fikk Temte en god start, men ble påkjørt bakfra i første sving, et av hjulene traff en banemarkering og rattet ble slått ut av hendene på ham. - Jeg ble ganske kraftig skadet i venstre hånd etter en ulykke på Lyngås motorbane i 2010, forteller Temte, og etter dette har han aldri hatt god motorikk i venstre hånden. - Jeg rakk ikke dra til meg hånda fort nok og jeg kjente med en gang at det var noe som skjedde i smellen. Det var nesten umulig å trykke inn launch controllen (anm: en liten knapp på rattet) på start i Q3. Han prøvde å tape opp hånden og klarte å fullføre semi-finalen på en fjerdeplass så det holdt akkurat ikke til å ta seg videre til en finale der de tre beste går videre, men ut ifra de forutsetningene temaet hadde å jobbe med er han stolt av teamet som har lappet sammen en så skadet bil mellom hver omgang. - De lappet jo sammen meg også denne gangen, ler Temte. Temte er førstereserve til å kjøre VM-runden på legendariske Høljes i Sverige om under en uke, men slik det er nå har han mer eller mindre bestemt at de trekker deg fra dette løpet. - Vi får se utover morgendagen, sier Temte, men slik det er nå må vi på et eller annet tidspunkt stikke fingeren i jorda og ta et pusterom, sier han. - Noen ganger må fornuften styre over lysten selv om VM-runden på Høljes er et av årets høydepunkt. Bilen trenger mye pleie og selv er jeg på vei til legen for å lappe en brukket tommel, avslutter Temte. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|