![]() |
|
|
«Gamlesjefen» første kunde Av Roy Hansen, 22.10.08 Den tidligere e-verkssjefen i Øvre Eiker, Ole Bernhard Solberg (82) var førstemann til å signere avtalen om kjøp av elektrisk kraft fra Øvre Eiker Energi mandag. Etter åtte års opphold kan folk i Øvre Eiker igjen kjøpe strøm fra sitt lokale e-verk. ![]() Ole Bernhard Solberg skriver her under på kontrakten som gjør at han blir den første kunden etter at Øvre Eiker Energi nå har startet opp med salg av strøm igjen. Kundebehandler Julia Grendel hjelper til med utfyllingen. - Jeg sa før jul i fjor at jeg ville bli den første kunden når de kom i gang med strømsalg igjen. Men at det skulle gå et helt år før det ble en realitet, hadde jeg ikke trodd, sier tidligere e-verkssjef gjennom 35 år, Ole Bernhard Solberg. Høsten 2007 søkte Øvre Eiker Energi om å selge strøm til sluttbruker gjennom selskapet Øvre Eiker Strøm AS. Men NVE avslo søknaden ettersom de ville ha et klarere skille mellom kraftproduksjon og nett. De forlangte dannelsen av en konsernmodell som ville koste det lille e-verket rundt en halv million kroner, noe ledelsen i selskapet ikke kunne forsvare. Saken ble derfor anket til departementet som altså ga Øvre Eiker Energi fullt medhold. Nesten ett år forsinket kan derfor selskapet nå starte salg av kraft til sluttbruker i form av husstander, kontorer og mindre bedrifter i kommunen. Solid og lokal Grunnen til at Solberg nå velger Øvre Eiker Energi AS som strømleverandør er dels begrunnet med lokalpatriotisme. Som e-verkssjef gjennom 35 år ser han fortsatt på e-verket som «sitt». - Jeg har brukt mye tid og krefter for å bygge opp det som i dag er et solid selskap med fortsatt lokal forankring, sier han. Det Øvre Eiker Energi AS nå tilbyr sine kunder er ren energi gjennom allianse av flere energiselskaper. Sammen har de inngått avtale om kjøp av såkalt garantikraft - det vil si at du er garantert mot store oppadgående svingninger i strømprisen. Adm. dir. Lars Ø. Andresen sier at de vil levere et produkt basert på spotprisen i markedet med et lite påslag for å sikre kundene mot store utslag i strømprisen. - Andre fordeler med denne avtalen er at du får alt på én faktura og det er lettere å ha oversikt for hvor mye du bruker av strøm. Dessuten vil du her få regning i henhold til faktisk forbruk. Flere andre strømleverandører forlanger a-konto innbetaling, og i enkelte tilfeller kan det bety en økonomisk risiko for kundene, sier Andresen. Solid målsetting Øvre Eiker Energi har som målsetting å få 2.000 kunder i løpet av neste år. Som gamlesjefen Solberg sier så er det mange kunder som ønsker en slik lokal forankring, ikke minst fordi det gjør det lettere å få svar om de lurer på noe i forhold til regningen. Øvre Eiker Energi har nemlig fortatt betjent sentralbord med mennesker du kan snakke med - ikke bare tastevalg på en telefon. - For mitt vedkommende er ikke prisen det viktigste. Jeg bruker 30.000 kWh i året og har råd til det. Men jeg ønsker å kunne handle lokalt av en leverandør jeg vet er solid og sikker. I tillegg blir overskuddet i selskapet pløyd tilbake i kommunen slik at vi alle kan få nyte godt av det, sier Ole Bernhard Solberg. ![]() Som e-verkssjef gjennom 35 år var Ole Bernhard Solberg ikke i tvil da han hørte at Øvre Eiker Energi skulle starte med strømsalg igjen. Han ville bli den første kunden. Adm. dir. Lars Ø. Andresen og kundebehandler Julia Grendel håper flere følger Solbergs eksempel. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|