![]() |
|
|
Stort engasjement på fullsatt folkemøte Av Roy Hansen, 13.02.14 Onsdagens folkemøte om fremtiden til Steinberg stasjon på Gulden Kunstverk, var fylt av engasjement fra alle kanter. Ca. 200 hadde møtt fram for å få de siste nyhetene. Nå kan det igjen bli togstopp på stasjonen – i første omgang for pendlertogene.
- Vi gir aldri opp Steinberg stasjon. Denne klare meldingen kom fra Elin Høifoss i Aksjonsgruppa bevar Steinberg Stasjon på tampen av folkemøtet på Gulden Kunstverk onsdag kveld. Hun oppsummerte dermed engasjementet og holdningen i salen med en kort setning.
For det var ingen tvil om hva de frammøtte mente om prosessen det siste året – og som har skapt sterk uro etter at Jernbaneverket mener de bevilgende 130 millionene ikke er nok. Skulle ikke vært nødvendig Ordfører Bent Inge Bye var først ut av de syv i panelet denne kvelden. Han konkluderte med at dette møtet strengt tatt ikke skulle vært nødvendig. Det er nemlig bevilget penger til utbedring av perrong og stasjon og prosjektet er vedtatt av Stortinget. - Jeg har ikke sett noen nye argumenter fra Jernbaneverket som tilsier noen endringer i planene for Steinberg stasjon. Det politiske vedtaket må derfor følges opp, sa han. Ordføreren hadde også fått informasjon om at de nye Flirt-togene hadde styring av dørene slik at en utbedring av perrongen strengt tatt ikke hadde vært nødvendig. ![]() Salen på Gulden var nesten fullsatt og arrangøren regner med at det var ca. 200 som hadde møtt opp. Vil gå en ny runde Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i samferdselsdepartementet måtte svare på vegne av regjeringen denne kvelden. Han mente de trolig måtte gå en ny runde med stortinget etter at det var kommet opplysninger fra JBV om at prosjektet knyttet til Steinberg stasjon, Hokksund og Rødgata i Drammen ville bli dyrere enn først antatt. At Hokksund stasjon og Rødgata skulle blandes inn i debatten om gjenåpning av Steinberg Stasjon, hadde verken salen eller medlemmene i aksjonsgruppa noen forståelse for. - Vi jobber nå intensivt med å få svar fra JBV om alternativer og hva dette vil koste. Det er mange hensyn og ønsket om halvtimes avganger mellom Hokksund og Drammen er noe vi må ta hensyn til, sa Aarset. ![]() Det var stort engasjement i salen og mange hadde innlegg og spørsmål til Jernbaneverket i første rekke. Kan bli togstopp til høsten Både John-Ragnar Aarset og Morten Wold fra FrP bekreftet at det er mulig å få til togstopp på Steinberg før utbedringen av stasjonen er gjort. Det vil da skje med såkalte innsatstog, det vil si to avganger om morgenen og to om ettermiddagen for å ta unna flere pendlere. Morten Wold sa at disse kunne være på plass allerede i august om det var politisk vilje til det. Men om dette skal tolkes som et løfte med visse garantier, er heller usikkert. Jernbaneverket er nemlig livredde for å gjøre noe som helst da dette kan forpurre planene om innføring av fase to av ruteomleggingen, som er vedtatt gjort i desember. Har mistet tilliten Olav Gåserød i aksjonsgruppa har i likhet med flere andre, totalt mistet tilliten til Jernbaneverket. Han har sammen med resten av medlemmene gjort et dypdykk i togtabeller, togstopp og tekniske løsninger som har gitt JBV mange utfordringer og ikke minst gjort dem svar skyldig. - Steinberg er et populært sted å bo og det er planlagt et nytt stort bygg vis a vis stasjonen nettopp med tanke på en gjenåpning av stasjonen i desember, sa han. Han tok forsamlingen og panelet gjennom den historiske utviklingen og hva som hadde skjedd rundt stasjonssaken. Det var ikke noe flatterende bilde han tegnet av verken JVB eller NSB. Han konkluderte med at JBV måtte forholde seg til stortingsvedtaket og bevilgningen for stasjonen som ett prosjekt, og sørge for at Steinberg ble åpnet som planlagt. Rent tidsmessig er nok det løpet kjørt – eller toget gått. For JVBs representant i panelet kunne opplyse om at de i beste fall ikke kunne starte de fysiske arbeidene tidligst godt ut på høsten. ![]() Panelets kritikere – fra venstre Olav Gåserød i Aksjonsgruppa, Per Olaf Lundteigen (SP) og ordfører Bent Inge Bye (AP). Slåss for de små stasjonene En som har slåss for de små stasjonene i distriktet i en årrekke, er Per Olaf Lundteigen (SP). Han var ikke imponert over ordførerne i Buskerudbysamarbeidet og sa de var lunkne i forholdet til å bevare stasjoner som Steinberg. - Alt de bryr seg om er å fronte halvtimes avganger mellom Hokksund og Drammen og senere Kongsberg – Drammen, sa han. Unntaket er selvsagt ordføreren i Nedre Eiker. Den gamle politiske slåsskjempen varslet en interpellasjon i Stortinget om ikke departementet nå fikk fortgang i denne saken, ryddet opp og forholdt seg til sitt eget budsjett. Lundteigen berømmet sin politiske motstander Morten Wold (FrP). Det var nemlig takket være hans innsats at både JVB og departementet måtte stille på møtet onsdag kveld. De hadde nemlig tenkt å la være. ![]() Panelets høyreside og normalt motstandere til Bye og Lundteigen. Fra venstre ser vi Anne Marstein fra JBV, John-Ragnar Aarset (H), Kristin Ørmen Johnsen (H) og Morten Wold fra FrP. Forsvarte seg og beklaget Anne Marstein fra JBV var kommet til Steinberg for å forklare, forsvare og beklage. Hun hevdet at de hadde holdt seg til stortingets vedtak, men var tydeligvis klar for å ta en omkamp om gjenåpningen. Nedleggingsvedtaket i 2012 bunnet nemlig ut i omleggingen av ny grunnrute for jernbanen. Fase to av denne omleggingen skal skje i desember inneværende år. Men stort sett enkeltspor på strekningen Hokksund – Drammen og en punktlighet som allerede er dårlig, mente Marstein at de hadde store nok utfordringer som det var. Hun mente det måtte til dobbeltspor på strekningen før det kunne innføres halvtimestog slik politikerne i Buskerudbyen ville. Hun innrømmet at kommunikasjonen var blitt dårlig etter hvert og lovet en bedring her. Selv ikke kommunens ledelse fikk vite hva som skjedde og måtte i likhet med aksjonsgruppa forholde seg til media. Mangler troverdighet Per Olaf Lundteigen er normalt en mann som sverger til offentlige løsninger og kollektiv innsats. Men selv han måtte innrømme at tiltroen til Jernbaneverket hadde fått seg en alvorlig knekk i forbindelse med Steinberg stasjon. Og han var ikke alene om å uttrykke sin misnøye. Flere fra salen betvilte JBVs argumenter om prisøkning på utbedring, andre gikk til angrep på verket for manglende oppføring av et politisk fattet vedtak. Også varaordfører Turid S. Thomassen (KrF) var indignert over JBVs handlemåte og fortalte om sin frynsete tillit til etaten. – Det har vært en for dårlig kommunikasjon mellom JBV og kommunen og unødvendig bruk av tid til utredninger. Ifølge Anne Marstein er JBV i gang med detaljplanleggingen av den nye stasjonen, men ettersom dette skal kvalitetssikres og så sendes ut på anbud, vil det ta tid før gravearbeidene kommer i gang. Hun anslo i løpet av høsten, men det betinger at samferdselsdepartementet gir grønt lys for en utbygging som strengt tatt er helt unødvendig med de nye togsettene. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|