![]() |
|
|
Nå må piggdekkene av Av Redaksjonen, 26.04.11 Nå er det på tide å gjøre bilen klar for våren. 2. mai er siste frist for å kvitte seg med piggdekkene både i Sør- og Nord-Norge.
– Reglene for dekkskift gjelder kun bruk av piggdekk. Piggfrie vinterdekk kan du ha på bilen en stund til, dersom kjøreforholdene tilsier det, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i Tryg Forsikring.
Han fremholder at alle sjåfører har et selvstendig ansvar for å vurdere kjøreforholdene. Selv om reglene tilsier at piggdekkene skal av første mandag etter 2. påskedag, pleier både politi og veimyndigheter å utvise skjønn i sine kontroller i en overgangsfase. Stigum Olsen advarer likevel de som har piggfrie vinterdekk mot å utsette dekkskiftet for lenge: - Piggfrie vinterdekk på sommerføre, i kombinasjon med varmt vær og våte veier, kan gi økt risiko for vannplaning og ulykker, understreker han. Viktig å etterskru hjulboltene Hvert år skjer det flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk. Derfor er det svært viktig å etterskru hjulboltene etter vårens dekkskifte: – Mange glemmer å etterskru hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer, eller de har montert hjulene feil. Det kan få katastrofale følger. Hjulene kan falle av i fart, sier Roald Stigum Olsen. Han oppfordrer derfor alle til å være nøye med å montere dekkene riktig, i tillegg til å etterskru alle hjulbolter når man har kjørt noen kilometer etter dekkskiftet. Sjekk mønsterdybde og dekktrykk Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Vegtrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter, men Tryg anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte. – Det er viktig å være godt skodd året rundt, også på sommerføre. En mønsterdybde på 3 millimeter sikrer deg et godt veigrep, sier Olsen. Han oppfordrer dessuten bileierne til å sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene. – Feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen, gir bilen dårligere styreevne og øker bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt og vinterføre. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, og det er rimelig å tro at dette også har forårsaket dødsulykker, sier han. – Feil lufttrykk betyr også økte drivstoffutgifter og større utslipp av CO2 enn ved normalt dekktrykk. Lavt lufttrykk gir bilen mer rullemotstand og betyr at du må tråkke hardere på gassen og bruke mer drivstoff. En jevnlig sjekk av lufttrykket kan derfor spare deg for mange hundrelapper i løpet av året. Det vil også forlenge levetiden på dekkene og spare klimaet, sier Roald Stigum Olsen. Husk vårvasken Etter vintermåneder med snø, slaps og kulde er det hensiktsmessig med grundig vask av bilen. Vi har en lang vinter bak oss, der mange biler er blitt utsatt for mer salting enn vanlig, og over en lengre periode enn vanlig. Saltet angriper billakken og understellet, og bidrar til kortere levetid på bilen din. Sjekk også om bilen har fått lakkskader. Slike skader må utbedres raskt for å unngå rust. I områder der det har vært mye telehiv, bør du ta deg tid til en ekstra grundig sjekk av bilen. Telehiv kan gi store materielle skader, og særlig dekk, felger, for- og bakstilling, fjærer, støtdempere og eksosanlegg er utsatt. – Du bør også ta en grundig sjekk og vask på innsiden av bilen. I motorrommet gjemmer det seg mange saltrester etter vinteren. Du bør også vaske bilen grundig innvendig, og ta gjerne en ekstra sjekk under bilmattene. Der er det gjerne vått etter vinterens slapsete sko, understreker han. ![]() Dekkskiftet gjør du lett på egen hånd. Da får du også verdifull trening hvis du punkterer i trafikken senere. (Foto: Scanpix/Pixtal) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|