![]() |
|
|
Til barnas beste? 15.10.13 I dag starter nemndsbehandling av barnehagelærernes arbeidstid, vi håper det blir et resultat til barnas beste.
Når barnehagelærere får brukt utdannelsen sin, blir barnehagen det loven sier at den skal være. Ikke en oppbevaringsboks for travle foreldres barn, men et trygt og godt sted å være og å lære. Et sted som bidrar til å utvikle barnas kunnskap, vennskap og sosiale ferdigheter.
Barnehagelærerne har kunnskap om pedagogisk arbeid. De vet hvordan de kan organisere barnehagens miljø og aktiviteter, slik at de får stimulert utforskertrangen til barna og gitt dem en opplevelse av mestring. Barnehagelærerne har formell utdanning i alle de sju fagområdene som barna skal få erfaringer med. De kan lek og læring, omsorg og utvikling – og de vet hvordan små og store utfordringer i barns liv bør håndteres. Dessverre opplever mange barnehagelærere at de i stadig mindre grad får brukt kompetansen sin. Tiden til faglig planlegging og oppfølging, som er helt nødvendig i en god barnehage, er under press. En fersk undersøkelse viser at halvparten av barnehagelærerne har fått mindre tid til faglig planlegging de tre sisteårene. Det betyr at tilbudet til barna blir dårligere. Flere rapporter viser at det er et stort behov for mer – ikke mindre – tid til faglig planlegging i barnehagen. Vi trenger en god nasjonal minstestandard som sikrer tid til dette arbeidet. Dagens minstekrav ligger for lavt, og lever dessuten utrygt, fordi det er krefter som ønsker å fjerne hele bestemmelsen. Erfaring tilsier at det ikke er nok å la det være opp til hver enkelt kommune eller barnehage å bestemme hvor mye tid som skal brukes på faglig planlegging og oppfølging. Vi vet at det fører til større kvalitetsforskjeller i tilbudet til barna, stikk i strid med myndighetenes ønsker om et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet – til alle barnehagebarn. Skal vi sikre kvaliteten i alle norske barnehager, trenger vi nasjonale kvalitetskrav og sentrale avtaler som sikrer at disse kravene blir innfridd. Bare da kan vi med hånden på hjertet si at vi jobber for alle barnehagebarns rett til gode barnehager. Uten et sentralt kvalitetskrav blir det tilfeldig hvordan det viktigste arbeidet prioriteres i en hektisk hverdag. Det minste vi kan gjøre for de minste, er å sikre barnehagelærerne nok tid til å planlegge spennende og lærerike dager i barnehagen. Cicilie Mette Lund Lokallagsleder i Utdanningsforbundet! « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|