![]() |
|
|
Lærere på skolebenken for å lage økologisk mat Av Roy Hansen, 07.02.13 12 mat- og helselærere har den siste tiden satt seg på skolebenken for å lære om økologisk mat. I dag var siste kursdag med praktiske oppgaver. Det ble en smakfull opplevelse.
I tre dager har 12 lærere og ansatte ved barnehager deltatt på et kurs om økologisk mat på Down Under i Nedre Eiker. Bak initiativet var Wenche Andreassen Moe og Kari Ann Johnsen, som begge er å finne på ungdomsklubben.
- Bakgrunnen for at dette kurset kom i stand var at ingen ungdommer hadde meldt seg på kurset i regi av kulturverkstedene. Når ungdommen ikke ville lære om økologisk mat, tenkte vi at de skulle få det inn «bakveien» - gjennom lærerne på skolen i det vi kalte «heimkunnskap», sier Wenche og Kari Ann. I dag var det siste kursdag og lærerne fikk omsette teoretisk kunnskap i praktisk arbeid under kyndig ledelse av Hanne Ringstrøm. Her var det hjemmelaget tomatsuppe, brødbaking, dressinger, dipp og mye annet – alt tilvirket på økologiske råvarer. Med seg fra kurset har alle lærerne fått et eget hefte med informasjon om hvorfor vi skal spise mer økologisk mat og ikke minst et eget oppskriftshefte. Dette er kunnskap de nå skal omsette til praktisk arbeid i det vi voksne kaller skolekjøkkenet. - Et av hovedargumentene mot økologisk mat i barnehager og på skolene er prisen. Vi har vist her at det ikke nødvendigvis blir dyrere med litt kreativitet i menyvalget. For eksempel blir hjemmelaget brød en tredjedel av prisen, ungene blir raskere mette og bruken av pålegg går ned, sier kursleder Hanne Ringstrøm. Miljøfyrtårn I Nedre Eiker er så å si alle barnehager og skoler miljøfyrtårnsertifisert. Men for å fortsette å være det, må de bruke mer økologisk mat. Økologisk mat handler nemlig ikke bare om selve matvaren og hvordan den er dyrket eller laget, også transport og andre belastende faktorer for miljøet tas med i «regnskapet». « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|