![]() |
|
|
Dobbeltspor fram til Hokksund må inn i NTP 02.03.16 Transportetatene satser på utbygging av jernbanen i sitt framlegg til nasjonal transportplan 2018 – 2029. Dobbeltspor fram til Hokksund må inn i den endelige planen. Jernbanestrekningen mellom Drammen og Kongsberg har fått omtale i forslaget. En eventuell modernisering av banen mellom Drammen og Kongsberg kan få stor betydning for et internasjonalt rettet næringsliv i Kongsberg skriver transportetatene.
Det henvises til det pågående plan- og utredningsarbeidet for Kongsbergbanen som Jernbaneverket jobber med. Dette er positivt, men det er beklagelig at det ikke er foreslått investeringsmidler til for denne utbyggingen. Strekningen fra Gulskogen til Hokksund må inn i planen med investeringsmidler, helst tidlig i planfasen. Norge trenger ny industriutvikling og Kongsberg har potensial for å spille en viktig rolle for framtidig industriutvikling for Norge. Investeringer i jernbanestrekning til Kongsberg er en investering i ny industriutvikling til beste for nasjonen Norge. To tog i timen og redusert kjøretid til Oslo og Oslo Lufthavn er viktig for at industrien på Kongsberg skal utvikle seg videre. Området mellom Drammen og Kongsberg har sterk befolkningsvekst, spesielt i Øvre Eiker kommune. To tog i timen er viktig for å løses transportbehovet i dette vekstområdet og nødvendig for å ta del i å løse klimautfordringene vi står oppe i. I forslag til NTP beskriver transportetatene at denne delen av Sørlandsbanen er en enkeltsporet bane med kapasitetsbegrensninger, både for persontog og godstransport. Det er særlige utfordringer på strekningene Drammen – Kongsberg, der det i dag ikke er kapasitet til å videreutvikle togtilbudet. Det er ikke mulig å øke frekvensen til to tog i timen på denne gamle strekningen. Det er heller ikke mulig å øke godstransporten på strekningen. Mer godstrafikken fra bil over til jernbanen er nødvendig for å redusere CO2 utslipp, noe Norge har forpliktet seg til og noe som er et mål for dette forslaget til nasjonal transportplan. Kommunene i området har en vedtatt regional areal- og transportplan med mål å legge til rette for et utbyggingsmønster som legger til rette for kollektivtransport. Jernbanen er her beskrevet som ryggraden i transportsystemet i området mellom Drammen og Kongsberg. Kommunene har forpliktet seg til å legge til rette for et utbyggingsmønster som bygger opp under markedsgrunnlaget for kollektivtransport med knutepunktsutvikling. Øvre Eiker og Kongsberg kommune forventer nå at Staten følger opp med investeringer i jernbanen. Dobbeltspor på strekningen Drammen – Gulskogen må tildeles investeringsmidler tidlig i planfasen til NTP. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad (H) Øvre Eiker Ordfører Kari Anne Sand (SP) Kongsberg « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|