![]() |
|
|
Finn fisken på nett Av Redaksjonen, 16.06.09 Mange feilopplysninger om fisk fikk tre ildsjeler til å starte arbeidet med å lage et nytt, norsk fiskeleksikon. Resultatet er «Fiskipedia», som skal beskrive alle norske fiskearter – både i saltvann og ferskvann. ![]() Bak prosjektet står mastergradsstudentene Arve Lynghammar og Irvin Kilde ved NTNU Vitenskapsmuseet, og mangeårig sportsfiskepionér Tom Ole Holt fra Oslo. - Til felles har vi at vi brenner for systematikk og artsbestemmelse av norske fiskearter, forteller Kilde og fortsetter: - Dette prosjektet kom som et resultat av de mange feilbestemmelsene som foreligger på nett og i medier. Bare å spørre - Besøk oss på www.fiskipedia.no og sjekk ut hvilken art du har fått på kroken i sommer, oppfordrer biologistudent Irvin Kilde, som kan fortelle at alt arbeidet gjøres på dugnad av de tre. - Dersom du ikke skulle klare å artsbestemme via nettsidene, tar vi gjerne i mot bilder på e-post. Lokalaviser oppfordres også til å kontakte oss dersom lesere melder om uvanlige fangster, eller arter som er vanskelige å artsbestemme. 150 arter på plass Fiskipedia er en nettbasert oversikt over norske fiskearter, både i saltvann og ferskvann, med hovedfokus på kjennetegn som gjør det lettere å skille de ulike artene. Fiskipedias overordnede mål er å formidle kunnskap om norske fiskearter til alle interesserte, i en popularisert og lettfordøyelig form. Nettleksikonet ble lansert 1. januar i år og skal bli en samling og strukturering av all relevant litteratur for hver av de rundt 300 norske fiskeartene. En er i dag halvveis på veien til en komplett liste, og antall ferdigstilte artssider stiger stadig. Til forskjell fra de mer tradisjonelle fiskebøkene blir Fiskipedia fortløpende oppdatert ettersom en får økt kunnskap om for eksempel utbredelsesområder, maksstørrelse, og gode kjennetegn. Fiskipedia er her: http://www.fiskipedia.no/ « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|