![]() |
|
|
Jernbanen privatiseres på grunn av EØS-avtalen 07.04.17 Regjeringen har vedtatt at driften av den norske jernbanen skal konkurranseutsettes, noe som fører til privatisering og stor usikkerhet for jernbaneansatte og togreisende.
Regjeringen følger servilt EUs mange jernbanepakker med krav om konkurranseutsetting av all drift av jernbanen, krav vårt land må følge på grunn av EØS-avtalen.
Privatisering av jernbanen er gjennomført i flere land, blant annet i Storbritannia og Sverige, med særdeles dårlige erfaringer. Når en rekke selskaper skal konkurrere om driften er det de med laveste anbudene som vinner. Det betyr at det er selskaper med dårlige forutsetninger og lave lønns- og arbeidsvilkår som vinner anbudene. Det fører blant annet til dårlig opplæring og mindre fokus på sikkerhet for de ansatte og for de reisende. I Frankrike har de foreløpig avvist EUs konkurransekrav og har derfor det beste jernbanetilbudet av EU-landene. Utredning i forkant av privatiseringen har kostet NSB mer enn 500 millioner, blant annet til private konsulentselskaper, og utgiftene vokser for hver dag. Disse pengene kunne vært brukt til det store behovet for modernisering av linjenett og togsett. NSB skylder sine ansatte om lag fire milliarder i pensjoner i årene som kommer. Denne kostnaden svekker NSBs egne muligheter til å konkurrere. Regjeringen har undersøkt med ESA, EØS-avtalens kontrollorgan, om mulighetene for å subsidiere NSB, slik at pensjonene er sikret. Det er lite trolig at ESA vil aksepter en slik løsning, subsidiering er ikke akseptabelt i henhold til EUs konkurranseregler. Å gi all jernbanedrift til NSB vil være i strid med EUs konkurranseregler og EØS-avtalen. Det er bare én løsning for den utfordringen: EØS-avtalen må bli sagt opp og erstattet med en normal handelsavtale med EU, som gir folkevalgte organer full styring med norsk politikk. Carl-Fredrik Hansen fylkesleder i Buskerud Nei til EU « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|