![]() |
|
|
Jaktet NM-poeng på vanskelige veier Av Redaksjonen, 08.06.15 Tom Kristian Lien, med kona Hege i kartleserstolen, fortsatte sin jakt på NM-gull i helgens Aurskog Høland Rally. Rallyet besto av totalt 10 fartsetapper som varierte fra én til nesten 17 km i lengde.
Det begynte med en del korte etapper, hvor Lien følte han kom godt i gang, noe gode tider også vitnet om. Forholdene var tildels krevende, da store nedbørsmengder førte til glatte og sølete veier.
Dette fikk dessverre en av Liens konkurrenter virkelig erfare på SS2, da han skled av veien og traff et skilt som uheldigvis traff en tilskuer. Vedkommende ble fløyet til sykehus med luftambulanse, men det ser heldigvis ut til å gå bra med ham. Uhellet førte til at både SS2 og SS5, som skulle kjøres på samme vegstrekning, ble strøket. Etter SS6, der Lien forøvrig var raskest i NM-klasse 3, lå han på en 5. plass, men det var kun seks sekunder opp til Ole Gunnar Skogli, som ledet. På de fire siste og litt lengre etappene inne i skogen, skulle rallyet avgjøres. Disse etappene var det Lien beskriver som «ordentlige» rallyetapper. Med dette menes tøffe svinger, brei grusvei som gir muligheter i forhold til sporvalg, høy fart, uoversiktlige «krøn» (som bakketopper kalles på rallyspråket), og at etappen har en viss lengde, slik at de får opp «dampen», og må holde seg konsentrert over lengre tid. På SS7 og SS8 holder Lien et bra tempo, men på SS9 skulle Lien slå av noe på tempoet. Grunnen til dette var et voldsomt regnvær. - Den voldsomme nedbøren gjorde veien fryktelig glatt, og jeg merket at jeg vannplanet og sklei mye mer enn jeg syntes var komfortabelt. Jeg følte rett og slett at jeg måtte skru ned noe på tempoet for å være sikker på å få med meg bilen til mål. Det er viktig å komme til mål i hver løp og samle poeng med tanke på poengsammendraget i NM, selv om jeg selvsagt også er klar over at en fornøyd andremann er den fødte taper, sier Lien. Den siste fartsetappen, SS10, var løpets mest krevende, med mye stein i veien, mange krappe svinger og krøn, i tillegg til at den også var løpets lengste. Lien lå før denne etappen på en fjerde plass i klassen, 15 sekunder etter lederen. Ole Gunnar Skogli hadde dessverre måttet bryte. Snartemo ledet før siste etappe med 3 sekunder på Stenberg og med Halland på tredje. Og det var stor spenning rundt hvem som skulle dra i land seieren. Da alle var i mål på siste etappe skulle det vise seg at det endte med sikker 4. plass på Lien og 3. på numedølingen Halland. Dramatikken ble stor da det skulle vise seg at Stenberg og Snartemo endte på nøyaktig lik totaltid. Vinneren ble da den som var raskest av de to på løpets første fartsetappe, og det var den trivelige Ford Escort-føreren Edvall Martin Stenberg. Lien er fornøyd med løpet sett under ett. Det er tett i toppen, og Lien er klar på at det kun er småjusteringer som skiller ham fra seieren. I sammendraget er det nå tettere og mer spennende enn noensinne, og Lien er med helt der oppe. Løpets totalvinner ble denne gang Eivind Brynhildsen, mens Fredrik Åhlin feiret svenska flaggans dag med en fin andreplass. Frank Tore Larsen lå på en tredjeplass, men motorfeil på hans Ford Fiesta R5 mot slutten av løpet gjorde at han til slutt måtte ta til takke med en 4. plass. De siste og avgjørende NM-rundene i rally arrangeres 19. og 26. september, henholdsvis Rally Telemark og Rally Hedmarken. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|