![]() |
|
|
Frykter boligene blir verdiløse med JBV-planer Av Roy Hansen, 03.05.16 En rekke oppsittere til jernbanen gjennom Nedre Eiker frykter at boligene deres skal bli tilnærmet verdiløse og ikke salgbare på grunn av de nye planene for to spor mellom Drammen og Hokksund. Det kom fram på mandagens folkemøte i Mjøndalen.
Jernbaneverket med prosjektleder Randi Mona i spissen hadde invitert til folkemøte i samfunnshuset i Mjøndalen mandag ettermiddag. Temaet var to spors jernbane mellom Gulskogen og Mjøndalen. Meningen var å informere om det planarbeidet som nå er igangsatt, men møtet skulle avdekke at folk frykter utbyggingen mer enn de ser fordelene med to tog i timen.
Tirsdag er det tilsvarende møte i festsalen på rådhuset i Hokksund og det skal ikke mye fantasi til for å se at de samme reaksjoner vil komme her. Men her vil Jernbaneverket møte med forsterket mannskap for å kunne svare på alle spørsmålene som kom fra salen. JBV planlegger å starte planleggingen av et nytt spor mellom Gulskogen og Hokksund for å kunne kjøre to tog i timen på strekningen. I tillegg er de på desperat jakt etter hensettingsplasser for tog i forbindelse med vask og lettere vedlikehold, samt parkering for natten. Til det kreves det plass for minst 30 togsett, eller ca. 75 mål. Har dårlig tid Jernbaneverket har dårlig tid i denne saken. De vil nemlig bli ferdig med planleggingen slik at strekningen kan tas inn i neste revisjon av Nasjonal Transportplan (NTP). Skal det kunne skje, må alt være klart og politisk behandlet i kommune den berører inne utgangen av 2017. Det ble også sagt på møtet at hensettingsplasser til togsettene er en forutsetning for å kunne bygge et nytt spor på strekningen. Og dersom dobbeltsporet en gang i fremtiden forlenges til Kongsberg, blir behovet for hensetting av tog kanskje dobles. Mange begreper Jernbaneverket opererer med en rekke begreper i denne saken og disse kan gå over hodet på noen og enhver. Poenget er nå at de skal i gang med å planlegge strekningen for dobbeltspor mellom Gulskogen og Hokksund, men de har langt fra landet om hvor sporet kan ligge. I denne innledende fasen er det tegnet opp alternative ruter med stor og bred tusj. Det betyr at mange mennesker ser at de kan bli berørt. Ifølge JBVs prosjektleder Randi Mona, vil disse strekene på kartet bli mindre etter hvert som undersøkelser og mulighetsanalyser vokser fram. Til slutt skal JBV sitte igjen med ett anbefalt alternativ, men det er en stund fram til det. I mellomtiden vokser uroen blant de som er berørt. De frykter for at husene ikke kan selges da det vil finnes alvorlige heftelser dersom JBV velges en rute gjennom stua deres. Husene må da innløses, men det kan ikke skje før kommunen har vedtatt endelig reguleringsplan. Og det er veldig langt fram i tid. ![]() Verdiløse Det var flere godt voksne på møtet og de uttrykte frykt for at de ikke fikk solgt. En eldre kvinne fortalte at hun kunne tenke seg å flytte i leilighet, men om hun ikke fikk solgt huset sitt, måtte hun flytte på pleiehjem i stedet. Det var ingen som kunne si hvor en nye trasee mellom Gulskogen og Hokksund vil gå, men økonomisk sett ble det pekt på at det er billigere å bygge ut dagens jernbanetrase enn å bygge helt ny. Det er også veldig dårlige grunnforhold en rekke steder på strekningen slik at det er uklart om det finnes alternativer. Dette skal nå sjekkes grundig med blant annet grunnboringer. Trenger mer informasjon Det er helt klart at Jernbaneverket har behov for å informere innbyggerne i både Nedre og Øvre Eiker om hva de holder på med og hvilke konsekvenser dette vil få for den enkelte. Det ble ettertrykkelig understreket av flere i salen. Også ordfører Bent Inge Bye var med på møtet, men som tilhører primært. Han kunne imidlertid slå fast at det ikke var aktuelt å bygge ned store områder med dyrket mark for å få til hensettingsplasser for togene i «hans kommune». - Det kan dere slutte å planlegge for med en gang, sa han til stor jubel fra salen. Men hans bombastiske uttalelse gjorde ikke nevneverdig inntrykk på Jernbaneverkets prosjektleder. Hun har nemlig fått beskjed fra statlig hold om hva hun skal gjøre, og vi vet hvem som vinner den kampen. Det er opp mot 150 boliger som nå kan se ut til å bli berørt av JBVs planer om dobbeltspor - og det er bare i Nedre Eiker. Også i Øvre Eiker vil det være mange boliger som vil bli berørt, spesielt ved inn og utkjøring til stasjonen i Hokksund. Dette blir det mer om på møtet i rådhuset tirsdag. Mens noen av tilhørerne i salen mente det ville være best å trenere planene så lenge som mulig, mente ordføreren at dert var viktig med en avklaring raskest mulig slik at folk visste hva de hadde å forholde seg til. Uansett - reguleringsplanen vil tidligst bli vedtatt i 2018 og når og om det blir bygging, er helt i det blå akkurat nå. Strekningen vil trolig bli bygget ut i etapper og dobbeltsporene kommer først der det er mest å hente på kjøretid. ![]() Det manglet ikke på spørsmål fra salen i Mjøndalen mandag. Mange var sterkt kritiske og ønsket dobbeltsporet langt vekk. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|