![]() |
|
|
Vi ha innspill til bedre trafikksikkerhet Av Redaksjonen, 25.06.13 Strategi for trafikksikkerhet og handlingsprogram for Fylkets trafikksikkerhetsutvalg er lagt ut til offentlig ettersyn. Nå vil fylket ha innspill og tilbakemeldinger fra kommuner og interesseorganisasjoner på hvordan de kan gjøre trafikksikkerhetsarbeidet i fylket enda bedre. Ikke minst trenger de innspill fra ungdommen selv.
Begge dokumentene er derfor blant annet sendt til ungdommens fylkesting på høring. Frist for høringsuttalelser er 1. oktober 2013.
- Siden 2000 har det vært en halvering i antall drepte og hardt skadde i Buskerud. Det er en positiv utvikling, men det er fortsatt uholdbart at så mange dør og blir hardt skadet i Buskerud hvert år, sier Marte Nes. Noe av utfordringen videre er at de mest kostnadseffektive tiltakene allerede er i iverksatt. - Dersom vi skal oppnå ytterligere reduksjon i ulykkene krever det at vi går enda mer i dybden i trafikksikkerhetsarbeidet, sier Nes. Systematisk arbeid NTP 2014- 2023 fastslår at antallet drepte og hardt skadde skal halveres innen 2024. - Dette er et krevende, men viktig mål som vi må jobbe systematisk for å nå, fortsetter trafikksikkerhetskoordinatoren i fylkeskommunen. Fylkeskommunen har derfor utarbeidet forslag til Strategi for trafikksikkerhet i Buskerud. Hensikten er en langsiktig strategi som bygger opp om nullvisjonen og sikrer samordning av trafikksikkerhetsarbeidet i fylket. Med utgangspunkt i foreslått Strategi er det også utarbeidet forslag til handlingsprogram for Fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU). Forslag til Handlingsprogram for FTU 2014-2017 inneholder satsingsområder FTU selv har direkte styring med og påvirkning på, og synliggjør hvilke tiltak som gjøres innenfor hvert satsingsområde. Handlingsplanen er førende for fylkeskommunalt tilskudd til frivillige og kommunale trafikksikkerhetstiltak i planperioden. Ungdom utsatt Selv om ulykkestallene totalt går nedover, er ungdom fortsatt svært utsatt i trafikken. Ungdom i alderen 15-24 år er mer utsatt enn øvrige aldersgrupper, både på landsbasis og i Buskerud. I Buskerud har det i perioden 2009-2012 vært ca. 8 drepte eller hardt skadde fotgjengere og syklister per år. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på sykkel er 3-4 ganger høyere per kilometer enn for bilførere. - Trafikksikkerhetsarbeidet må rettes inn mot denne gruppen dersom vi skal redusere antall ulykker i årene som kommer, sier hun. Kommunene har et viktig ansvar i trafikksikkerhetsarbeidet og FTU vil videreføre og styrke samarbeidet med kommunene. Dette gjøres blant annet gjennom den foreslåtte ordningen «Trafikksikker kommune», et prosjekt som skal fungere som et verktøy for kommunene i organiseringen av trafikksikkerhetsarbeidet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|