![]() |
|
|
E 134 - en ødelagt vei? 30.08.12 Det er ikke mange år siden vi jublet for en ny E 134 fra Drammen, gjennom Eiker, til Kongsberg sto fullført. Etter mange års kamp og jobbing ble veien endelig realisert.
Oppstart av ny E 134 forbi Kongsberg står nå på trappene, med 4-felt, tunnel og bru. Til stor glede for Kongsbergs befolkning og en stor flaskehals blir borte.
Meldinger om at trafikkmengden igjennom Strømsåstunnelen nå er for stor og at nytt løp i tunellen må etter all sannsynlighet bygges. Og det er bra! Da blir det helt sikkert 4-felt til Mjøndalen også. Men hva så da? E 134 igjennom Eiker-bygdene har jo de siste åra blitt helt rasert! Nå blir jeg nok både sett på som kynisk og ukorrekt, men noen må si det og mange tenker det. For at et fåtall av biler skulle komme seg problemfritt inn på E 134, de to gangene i døgnet det var et problem, har det blitt bygd tre nye rundkjøringer mellom Mjøndalen og Hokksund. For å gjøre det enda litt verre er det rundkjøringer med kun ett felt. Dette på bekostning av alle andre som ferdes på E 134 hele resten av døgnet. Det blir kø ved hver rundkjøring. Du må deakselereres og akselereres og hemmer all trafikkflyt. Det gagner et par boligfelt, men hindrer alle andre, miljøet og vesentlig fordyrer fremtidige oppgraderinger av E 134. Og ikke minst belastes dårlige bak-, side- og skoleveier rundt i kommunene med rushtidstrafikk de ikke er dimensjonert for, fordi E 134 er ufremkommelig. For at dumskapen skal bli komplett så planlegges det to felt og midtdeler mellom Loesmoen og Hokksund, uten at det gjøres noe med brua og rundkjøringene på Langebru. To felt som ender i en ett felts bru og en overbelastet rundkjøring til, hjelper absolutt ingen. Men det frarøver oss nok en del jorder og en flyplass. Så slik det blir: Du raser igjennom Drammen, du stamper i kø igjennom Eiker og du raser igjennom Kongsberg. Fremtidens E 134 - et sikkelig timeglass! Gard Firing « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|