![]() |
|
|
Ungdom lures av IQ-tester i sosiale medier Av Redaksjonen, 12.12.18 Har du deltatt i det du trodde var en gratis IQ-test på Snapchat eller Facebook? Da mottar du nok snart en faktura i posten.
Forbruker Europa mottar for tiden klager fra folk som har deltatt i en IQ-test på Snapchat eller Facebook. Brukerne blir bedt om å legge inn navn og adresse, men framholder at de ikke ble informert om at testen koster penger. I ettertid mottar de en faktura for IQ-testen fra et inkassoselskap som kaller seg AG Finans.
– Vi er svært skeptiske til en slik praksis, spesielt da aktøren her tilsynelatende retter seg mot ungdom. Det er gjerne de som kan minst om sine forbrukerrettigheter, forteller Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa. Det er vanskelig for Forbruker Europa å vite akkurat hvordan selgeren oppfører seg i disse sakene, da dette foregår i sosiale medier. Du bør derfor alltid ta et skjermbilde som bevis hvis du blir bedt om å legge inn noe personinformasjon. – Samtidig er det kanskje ikke gratis dersom du må legge igjen navn, adresse og e-post, så vi vil oppfordre folk til å være ekstra oppmerksomme her, sier Wiik. Ikke betal for noe du ikke har kjøpt En enkel tommelfingerregel er at du aldri skal betale for noe du ikke har bestilt. Det skal også komme klart fram at tjenesten koster penger. Hvis bestillingen utføres ved å trykke på en knapp, skal den være klart merket, for eksempel med «kjøp nå,» «bekreft kjøp» eller lignende. Hvis dette ikke er tilfellet, så er avtalen ikke bindende, og du er ikke forpliktet til å betale. – Vi vil anbefale deg som mottar faktura om å kontakte selskapet og be dem om å bevise at du har inngått en kjøpekontrakt med dem før du eventuelt betaler. Bevisbyrden ligger på deres side her, så kan de ikke vise til en kontrakt, så skal du ikke betale, forklarer Wiik. Du kan angre Selv om tjenesten i disse tilfellene allerede er levert, så har du mest sannsynlig fortsatt angreretten i behold. Bortfall av den lovfestede angreretten på 14 dager kan kun skje med ditt forhåndssamtykke. – Vi har tidligere erfart i lignende saker at selgeren påstår at angreretten ikke gjelder fordi tjenesten allerede er levert, men det er ikke riktig, forsikrer Wiik. Kontakt Forbruker Europa Ta gjerne kontakt med Forbruker Europa hvis du har problemer, så skal de hjelpe deg. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|