![]() |
|
|
Bilen - nordmenns største irritasjonskilde Av Redaksjonen, 19.09.12 Stadig flere ber om hjelp fra Forbrukerrådet, som enda en gang kan peke på bilen som vårt nasjonale irritasjonsmoment. Hver tiende telefon til Forbrukerrådet handler om bil, og slik har det vært de ti siste årene.
I løpet av første halvår i år ble Forbrukerrådet oppringt av hele 53.586 forbrukere, ti prosent flere enn i fjor. 5.825 av disse ringte om bilkjøp. Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet tror det er flere årsaker til at bilen er en notorisk gjenganger.
Mange nordmenn bor steder der de er avhengige av bilen for å få tilværelsen til å gå rundt. Vi bruker den til å hente i barnehagen, storhandle i butikken og komme oss til jobb. Står bilen, skyter derfor frustrasjonsnivået i været. Regiondirektøren sier at det er bransjen som må ta det største ansvaret her, men pass også på hvis du kjøper bil av en annen privatperson. Hver tredje forbruker som ringer oss om bilkjøp har gjort det. Bjørntvedt peker på at det er vanskelig å vurdere hvor god stand en bil er i, og feilvurderinger åpner for konflikt. Samtidig er bil en stor investering, og reparasjoner er dyre. Det gjør oss enda mer irritert når noe er galt, og motiverer til å klage. Derfor er Forbrukerrådet opptatt av at du kan redusere risikoen. Uansett hvor fristet du blir av en lekker bil mens du sitter i sofaen og surfer på nettet, må du aldri slå til og betale på forhånd. Få bilen grundig undersøkt, og bruk Forbrukerrådets kontrakt. Husbråk Forbrukerrådets statistikk viser også at boligen vår er en kilde til hodebry. I løpet av årets seks første måneder tok 3.193 personer kontakt med oss om husleie, som havner på andreplass på statistikken over henvendelser til Forbrukerrådet. Bruk Forbrukerrådets kontrakt, oppfordrer Linette Heiberg igjen. – Samme hvor hyggelig utleier er, vet vi at mennesker misforstår hverandre. Få derfor avtalen på papir. Tredjeplassen følger hakk i hel med 3.141 henvendelser, og de handler om kjøp av bolig. Av disse har 878 kjøpt helt ny bolig, og det gir en tredobling siden 2010. 1.358 hadde kjøpt brukt bolig, og det er nesten fire ganger så mange som i 2010. Halvårets klatrere Innholdstjenester klatrer oppover på listen over hvorfor forbrukere ringer 03737. Det handler om slikt som ringetoner og avstemninger, og betales over mobiltelefonregningen. Linette Heiberg forteller at Forbrukerrådet fikk 864 henvendelser om dette i første halvår i år. Det er en økning på 127 prosent, og det er dramatisk. Det er verdt å huske på at det dreier seg om små beløp hver for seg, og derfor ikke er så enkle å oppdage. Men summert opp kan kostnaden bli betydelig, poengterer Heiberg. Færre kontakter Forbrukerrådet om strøm. Det kom 752 henvendelser om det fra januar til juni, og det er en halvering i forhold til de to foregående årene. Det er også en jevn nedgang i henvendelser om PCer. Det kom 1.511 henvendelser, og det er ned 39 prosent siden 2010. TV og radio går ned 35 prosent med 719 henvendelser. Inkasso har også gått nedover, og det gleder regiondirektøren. Buskerud, Telemark og Vestfold I første halvår av 2012 fikk Forbrukerrådet fikk 2 038 henvendelser fra Buskerud, mens vi fikk 1 865 fra Vestfold og 1 884 fra Telemark. Til sammen står de tre fylkene for 10,7 prosent av henvendelsene til Forbrukerrådet. Alle tre fylkene har opplevd oppgang i antall henvendelser. Buskerud beholdt syvendeplass, Vestfold gikk ned fra 8. til 9. og Telemark gikk opp fra 11. til 10. plass i landsoversikten. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|