![]() |
|
|
Forventninger til ny kunnskapsminister 21.10.13 Det var med stor spenning jeg som lokallagsleder i Utdanningsforbundet ventet på utvelgelsen av ny kunnskapsminister. Dette fordi ny regjering og ny minister ofte fører til endringer som berører måten vi skal utføre arbeidet vårt og hva slags rammer vi får til å gjøre jobben vår.
Vi har jo et felles mål om at barnehagen skal ha god kvalitet og legge et godt grunnlag for barns utvikling og læring, og at flere elever skal lykkes i skolen.
Mitt ønske er at han gjør det som er mulig for at lærere i utdanningsløpet får mer armslag og bedre muligheter til å gjøre en profesjonell og god jobb. På den måten kan vi bedre nå målet og gi barna våre solid kunnskap og fine opplevelser. Arbeidsmengden for lærere har økt betraktelig de siste årene. Det kommer stadig nye oppgaver, uten at noe tas bort. Det gir lærerne mindre tid til å forberede god undervisning og følge opp elevene. Det er ingen tvil om at det er elevene som taper mest på det. Derfor må unødvendig byråkrati og oppgaver bort. Her trengs det en handlekraftig minister som kan realisere det som står i regjeringsplattformen. Lærere og skoleledere er kanskje de som kan være kritiske til hva som er riktig prioritering av tiden, og som vet hvor skoen trykker. Er det oppgaver som ikke bidrar til elevens læring og utvikling så er et godt råd at det ikke skal utføres av lærere. Jeg tror et klokt trekk er at kommunene gis mulighet til å ansette flere og andre yrkesgrupper i skolen, som miljøarbeidere, helsesøstre, vaktmestre osv. De kan avlaste lærerne og sørge for at elevene følges bedre opp. Det er viktig at dette er i tillegg til, og ikke i stedet for lærere. Det trengs også en solid innsats for etter- og videreutdanning for barnehagelærere. Og en forpliktelse overfor kommunen å benytte det systemet for kompetanseheving som allerede ligger klart for lærerne i skolen. Vi har klare forventninger til lærerløftet de har lovet. Vi er utålmodige og venter på et kvalitetsløft i barnehagene. Flere barnehagelærere og styrket kompetanse er nøkkelen til bedre kvalitet. Det må på plass lenge før år 2020 slik planen fra avtroppende regjering er. Vi håper at den nye ministeren setter kvalitet foran kvantitet. Vi mener at penger til kvalitetstiltak er viktigere enn redusert pris og økning fra ett til to opptak i året. Vær så snill å vente med det. Det kan være grunn til å frykte at en blåblå regjering kan føre til mer konkurranse, flere tester, mer detaljstyring og kontroll i skolen. Det vil være helt feil vei å gå. Det vil gi en konkurranseskole og ikke den kunnskapsskolen elevene trenger for å lære mest mulig. Det er kanskje klokt å se på Sverige, og hva privatisering av skolen har gjort med kunnskapsnivået der, det har nemlig blitt dårligere. På lik linje med barnehagen, er det viktig å få inn mange nok pedagoger i skolen, og at lærerne ikke har for mange elever å være kontaktlærer for. Skal vi gi elevene den individuelle tilnærmingen opplæringsloven forplikter oss på, må vi ha tid nok til hver elev. Lykke til med arbeidet, vi vil gjerne være med å samarbeide og komme med innspill. Cicilie Mette – Lund Lokallagsleder i Utdanningsforbundet Øvre Eiker « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|