![]() |
|
|
Statsråd Marit Arnstad, vær så snill og snakk med oss! 03.09.12 Vi i aksjonsgruppa Bevar Steinberg stasjon og Nedre Eiker kommune har ventet i mange måneder på en reell mulighet til å kommunisere med samferdselsdepartementet rundt nedleggelse av Steinberg stasjon.
Brev til SD fra mange parter ble i løpet av mars 2012 besvart, uten svar på direkte spørsmål, kun med standard formuleringer og en gjentakelse av opprinnelig begrunnelse. 8. mars ber ordfører i Nedre Eiker, Bent Inge Bye, om et møte med tidl. Statsråd Kleppa - dette fikk han aldri svar på.
På SPs møte i Hokksund 28. mars overleverte vi personlig en lang liste med spørsmål rundt saken samt en anmodning om et møte, og tidl. statsråd lovte fra talerstol å komme tilbake med svar. Nesten 3 måneder senere, og etter purring om svar, hadde vi ikke hørt noe fra Statsråden før hun gikk av. I skrivende stund, og etter nok en purring pr. telefon har vi ingen svar fra SD. Ordføreren vår har bedt om et møte med deg, Statsråd Arnstad, og etter det vi vet har han fortsatt ikke fått svar på denne henvendelsen. Å ikke ta en ordførers henvendelse alvorlig, vitner om at de demokratiske prinsipper ikke fungerer slik de bør og skal. Det er etter vår mening uakseptabelt og klart brudd på god forvaltningsskikk (jf. forvaltningsloven). Vi innser at du som ny statsråd har hatt mye å sette deg inn i, men nå haster det. JBV har nylig sendt revidert anbefaling rundt ny stasjonsstruktur til SD, og de opplyser oss i møte 29. august at siste frist for å fastsette rutene fra desember er 14. september. I sin anbefaling opprettholder de standpunktet om nedleggelse av stasjonen vår. Nedleggelse til tross for alle formelle protester/høringsuttalelser fra Buskerud Fylkesting, Nedre og Øvre Eiker kommune, Buskerudbyen, lokalbefolkning og undertegnede gruppe. Nedleggelse til tross for Aksjonsgruppas og kommunens høringsuttalelser til stasjonsstrukturrapporten tilbakeviser all argumentasjonen som ligger til grunn for nedleggelse. Nedleggelse til tross for at med dagens passasjertall er Steinberg ikke bare den overlegent største blant stasjoner berørt i stasjonsstrukturprosjektet (se Figur), men at den ikke engang skulle vært på lista etter JBVs egne inklusjonskriterier. 100.000 reisende pr. år er 100 ganger større en Ler stasjon i Sør Trøndelag som er besluttet bevart og opprustet. Nedleggelse til tross for at JBV selv innrømmer at kronargumentet om at man skulle spare tre min reisetid, var feil. Faktisk ingen tid blir spart. Marstein i JBV opplyser oss også om at avbøtende tiltak, slik tidl. statsråd Kleppa lovet oss, ble det ikke tid til å se på. I vinter ble samferdselsdepartementet på flere punkter feilinformert av JBV og statsråden forledet til å trekke beslutninger og informerte publikum basert på grove feil. Vi har vært i kontakt med mange mennesker, også lokal- og rikspolitikere. Vårt klare inntrykk er at det er ingen som skjønner hvordan man kan legge ned en stasjon som er så godt brukt og i stedet daglig sende nok et par hundre biler til ut på riksveiene våre. Det var vel ikke hensikten? Steinberg er et betydelig pendlersted i vekst, og mange har før og nå flyttet hit nettopp for å kunne pendle. Andre kollektivtilbud som fungerer i praksis finnes ikke. Om vi mister stasjonen får vi betydelig økninger i reisekostnader og reisetid, hverdagen for småbarnsfamilier går ikke opp, stillingsandeler må reduseres. Og barnas skolevei over planovergangen blir farligere når alle tog kjører forbi i 130 km/t. Og skoleelevene i videregåede lurer på hvordan de skal komme seg til skolen. Saken ligger nå hos deg Statsråd Arnstad. Vi ber deg se nøye på denne saken før mange mennesker blir skadelidende. Vi presenterer gjerne argumentene for deg eventuelt i et møte. Steinberg 3. September 2012 Steinberg Velforening, Elin Høifoss Aksjonsgruppen, Olav Gåserød Eiker pendlerforening, Erling Havik Nedre Eiker Næringsråd, Walter Welo ![]() ? Figur: Stasjoner berørt i JBVs stasjonsstrukturraport « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|