![]() |
|
|
Det sikreste vårtegnet brummer i dødvinkelen Av Redaksjonen, 25.03.19 Nå kommer våren. Værmeldingene varsler sol og temperaturer opp mot 10 plussgrader flere steder kommende uke. De bare veiene vil tiltrekke seg det sikreste vårtegnet, motorsyklistene. Ikke alle bilister er forberedt på igjen å dele veien med brummende tohjulinger.
– Mange bilister har gjennom vinteren glemt motorsyklistene, og når de da dukker opp i stort antall på våren må vi igjen tilpasse kjøremønsteret til disse. En motorsykkel kan ligge i blindsonen din og smette fort forbi. Å se ett lys i sladrespeilet er et sikkert vårtegn. Som bilist bør du derfor sjekke dødvinkelen to ganger før du skifter fil eller svinger. Og nå er det ekstra viktig å bruke blinklys, sier Øyvind Setnes, MC-ekspert hos Tryg Forsikring.
Tror på salgsboom etter bompengeinnføring Tall fra de siste årene viser at antall mopeder og motorsykler øker kraftig. Ved nyttår var det registrert nær 175.000 tunge motorsykler her i landet, en økning på nesten 30 prosent siden 2012. Vegdirektoratet anslår at det er vel 250.000 motorsyklister her til lands. – Nå som det blir innført bompenger også for elbiler, tipper jeg antall mopeder og motorsykler vil øke sterkt. Med flere kjøretøy på veien og økte bompenger kommer trolig mange flere til å få øynene opp for at motorsykler og andre tohjulinger er effektive framkomstmidler som er billige i drift og i tillegg slipper å betale bompenger, tror Setnes. Alle bør øve litt først Det er ikke bare motorsykkelen som trenger litt overhaling ved sesongstart. Etter en lang vinter uten kjøring trenger de fleste motorsyklister en liten tilvenningsperiode. – Ferdighetene må vedlikeholdes. Selv hardbarkede MC-veteraner tar gjerne en oppfriskningstur på et egnet sted der de kan øve opp de grunnleggende teknikkene på nytt før de dundrer ut på motorveien, sier han. Færre motorsyklister omkommer Motorsykler utgjør kun fem prosent av kjøretøyparken i Norge, men motorsyklister er involvert i 20 prosent av dødsulykkene på veien. Antall dødsulykker er gradvis synkende, i fjor omkom 15 motorsyklister i trafikken. Ikke uventet topper menn ulykkesstatistikken. Dersom tallene for de fire siste årene holder seg på samme nivå gjennom 2019 vil det omkomme nær én motorsyklist i uken mellom mai og september. – Selv om det er kun hjelm som er påbudt anbefaler jeg ryggskinne samt klær og sko som er tilpasset motorsykkelkjøring. I tillegg bør du sørge for å være synlig i trafikkbildet. Å kle seg i svart er gjerne kult, men du blir ikke særlig synlig. En motorsyklist er svært sårbar i trafikken, mange ulykker kunne vært unngått med større sikkerhetsmargin, sier Setnes. Møtes av dårlige veier Tidlig i sesongen ligger det ofte grus og annet rask på veien. I tillegg er mange veistrekninger i dårlig forfatning etter vinteren. Det er derfor viktig å tilpasse farten etter forholdene. Våt og kald asfalt kan være glatt som is. – Som motorsyklist bør du gi deg selv et handlingsrom. Ikke ligg unødig i dødvinkler, sørg for trygg avstand i tilfelle du må reagere hurtig og tenk på at ikke alle bilister ser deg. Det er kraftige maskiner du sitter på. Å ha tid til å reagere hurtig er avgjørende for sikker ferdsel på motorsykkel, sier Setnes. Slik gir du motorsykkelen din en liten vårservice: • Bytt motorolje og filter. • Sjekk lufttrykk og tilstand på dekkene. • Lad batteriet før første oppstart. • Sjekk bremsene nøye, bytt om nødvendig bremseklosser og andre slitedeler. • Rengjør og smør kjedet. • Se over demperne, er det lekkasjer må de utbedres. • Prøv alle lys og se at de virker, skift eventuelt pærer om nødvendig. • Sjekk utstyret. Er hjelmen og visiret brukbart? Hjelm er ferskvare og bør skiftes med jevne mellomrom. ![]() Selv om det er varmegrader på dagen, er det fortsatt fare for nattefrost og dermed glatte veier. Alle må derfor ta det forsiktig på veiene om morgenen og på kveldene. To-hjulinger er spesielt utsatt. (Foto: Shutterstock) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|