![]() |
|
|
Søker på mobil og nett - handler i butikken Av Redaksjonen, 23.04.14 Alle bruker vi nettet til å søke etter produkter og tjenester, og stadig flere av oss gjør det via mobil og nettbrett. Men selv om vi finner produktet vi søker etter, går vi i butikken og handler det – vi bestiller det ikke fra sofaen.
Nordmenn er oppdaterte, men illojale forbrukere, viser tall fra Eniros rapport Mobiløkonomien 2014.
– Den raske utviklingen innen mobile enheter, som smarttelefoner og nettbrett, har gitt forbrukerne fantastiske muligheter til å forberede kjøp både hjemme i sofaen og når de er på farten. Vi er på vei fra word of mouth, via word of mouse, til word of touch, sier Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro Norge Søker på nett – handler i butikk Selv om nesten alle store kjeder nå også har nettbutikker handler de fleste heller i butikken. Vi bruker mobilen til å finne mer informasjon om produktet. I undersøkelsen svarte hele 63 prosent at de bruker nettet til dette, mens 26 prosent bruker det til å finne adressen til butikken. Hele 91 prosent svarer at de ofte eller noen ganger søker etter produkter på nettet som de senere kjøper fysisk i butikken. – Det forteller oss en del om at forbrukerne fortsatt ikke er blitt heldigitale, men det handler også at om virksomheter må gjøre søk- og kjøpsreisen kortere og bedre tilpasset mobil og nettbrett. Forbrukerne bruker søk på mobil og nett til å orientere seg om produkter som de senere kjøper i butikken, forteller Mårtensson Oppdaterte og illojale forbrukere Er ikke produktet, tjenestene eller virksomheten søkbar, sier over halvparten at de velger et annet produkt eller bedrift om de ikke finner det de lette etter i utgangspunktet. Andelen som slutter å søke og går bort i fra et planlagt kjøp øker fra i fjor. Hele 28 prosent svarer at de lar være å kjøpe dersom de ikke finner det de leter etter med en gang. – Forbrukerne er både oppdaterte og illojale mot merkevarer og bedrifter. Dette sier noe om viktigheten av å være synlig i alle kanaler av nettsøket, sier Mårtensson. – Stadig flere søker via mobilen og er du ikke synlig der på samme måte som på PC-en, søker kundene seg enkelt videre til konkurrenten. ![]() Stadig flere av oss søker etter varer og tjenester på mobil og nettbrett. Da gjelder det for butikkene å være synlige her, viser undersøkelser. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|