![]() |
|
|
Veksten i lyttertallene for lokalradio har stagnert Av Redaksjonen, 22.10.18 Den sterke veksten i lokalradiolytting etter FM-slukkingen har stanset opp, viser nye tall Medietilsynet presenterer i dag. – Det siste halve året har andelen av befolkningen som lytter til lokalradio gått ned med 1,5 prosentpoeng, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Sammenlignet med første kvartal i år synker lytterandelen noe for lokalradio de fleste steder, bortsett fra i de tre nordligste fylkene. Den største nedgangen er i Trøndelag og Møre og Romsdal, der lytterandelen for lokalradio falt med 4,1 prosentpoeng.
På Sør- og Vestlandet er nedgangen på 1,8 prosentpoeng, mens Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland har en nedgang på 2 prosentpoeng. Utviklingen i Oslo-regionen er forholdsvis stabil, med en nedgang på 0,8 prosentpoeng. I de tre nordligste fylkene opplever lokalradio fortsatt lytterøkning. I Nordland er økningen på 1,2 prosentpoeng fra første kvartal i år, mens økningen i Troms og Finnmark er på 2,8 prosentpoeng. Størst økning i Finnmark Etter FM-slukkingen i 2017 opplevde lokalradio en sterk lyttervekst, og sammenlignet med tredje kvartal 2016 har lokalradioene samlet sett økt sin andel av radiolyttere i Telemark, Buskerud, Hedmark, Oppland, Nordland, Troms og Finnmark. Den største økningen i denne perioden kom i Troms og Finnmark, hvor samlet lytterandel for lokalradio økte fra 7,9 til 14,5 prosent. Det tilsvarer en økning på hele 84 prosent fra tredje kvartal i 2016 til tredje kvartal i 2018. I landets øvrige fylker har lokalradio tapt lytterandeler sammenlignet med 2016. Lytterutvikling for nasjonale kanaler på regionalt nivå Endringene i de nasjonale kanalenes lytterandel på regionalt nivå varierer i de fleste fylker med opptil 2 prosentpoeng når vi sammenligner lyttertall fra første mot tredje kvartal i år. Unntakene er Nordland, Troms og Finnmark, der NRK har en nedgang på henholdsvis 5,2 og 3,6 prosentpoeng fra første kvartal, og Sør- og Vestlandet, hvor P4-gruppen og Bauer Media har en økning på henholdsvis 2,6 og 2,3 prosentpoeng. Lyttertallene Medietilsynet presenterer i dag er utarbeidet av Kantar Media, og er en del av Forbruker & Media-undersøkelsen som gjennomføres hvert kvartal. Undersøkelsen viser lyttertall for lokalradio og hvordan nasjonale kanaler gjør det på regionalt nivå. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|