![]() |
|
|
Ikke fornøyd med skolen i Øvre Eiker Av Roy Hansen, 03.11.10 Verken rådmann eller politikerne er fornøyd med situasjonen i Øvre Eikers skoler. Selv om trivsel og mobbing skårer bra, er det generelle læringsmiljøet i skolene for dårlig. Det samme er det med elevdemokrati. ![]() Skolen i Øvre Eiker skårer langt dårligere enn det politikerne skulle ønske seg. Nå vil de ha en tettere oppfølging fra kommuneledelsens side. I siste kommunestyre var tilstandsrapporten for alle skolene i Øvre Eiker oppe til behandling. Dessverre for oss som skal lese den, er det nesten praktisk talt umulig å tyde det innskannede dokumentet rapporten utgjør. Men politikerne har tydeligvis greid å tyde noe av rapporten. Det er fastsatt i opplæringsloven og privatskoleloven at skoleeiere (kommunen i dette tilfellet) plikter å utarbeide en årlig rapport om tilstanden i opplæringen. Tilstandsrapporten skal som et minimum omhandle læringsresultater, frafall og læringsmiljø. Den årlige rapporten skal drøftes av skoleeier – det vil si kommunestyret, og skal kunne tilpasses det ordinære plan-, budsjett- og rapporteringsarbeidet. Tilstandsrapporten er et sentralt element i det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet. Regjeringen har fastsatt mål knyttet til læringsresultater, frafall og læringsmiljø som grunnlag for å vurdere kvaliteten i grunnopplæringen. Da saken var oppe til behandling i kommunestyret sa Andreas Sveaass (SP) at dette var en stor rapport med mange tall. Han mente det var positive trekk på enkelte områder, men mente det ikke var godt nok. – Vi ligger etter gjennomsnittet på de fleste områder, til tross for at Øvre Eker har satset mer på skolen enn mange andre kommuner, sa han og la til at de måtte få en kontinuerlig vurdering om ressurser som gis kommer tilbake i form av bedre kvalitet. På vegne av flertallspartiene i kommunestyret (H-SP-KrF-FrP) fremmet han forslag om bedre rapportering. I forslaget het det: 1. Rapporten viser at vi ikke når de lokalt fastsatte målene for grunnskolen. Rapporten viser også at vi på de fleste områdene ligger under gjennomsnittsnivå i alle relevante sammenligninger. 2. Resultatene og funnene må derfor anvendes som grunnlag for videre kvalitetsutvikling i grunnskolen. Begrunnelsen for forslaget var: Rapporten gir en god oversikt over tilstanden i grunnskolen i Øvre Eiker. Det pekes på viktige satsingsområder og tiltak som bør føre til høyere måloppnåelse. Ressursene som skolene i Øvre Eiker tildeles bør tilsi at vi har en kvalitetsmessig måloppnåelse på minimum gjennomsnittsnivå, og det samsvarer med de lokalt fastsatte målene. Arbeiderpartiets Bente S. Kleven, uttrykte bekymring – spesielt med den negative tendensen som er i frafall. Stadig flere elever tar nemlig ikke videregående utdanning i Øvre Eiker. – Det er viktig at rådmannen ikke er fornøyd med tilstanden og at han varsler bedre oppfølging, sa hun og støttet forslaget fra posisjonen i kommunestyret. Inger Solberg – H, sa at nedgangen i videregående utdanning var alarmerende. Hans B. Sollie fra Høyre er selv lærer og burde vite hva han snakker om. Han tok til orde for å rydde plass til undervisning i stedet for mye annet i dagens skole. Han mente de hadde mistet litt av fokus og tid til undervisning i forhold til andre ting. Kjell E. Grønbeck –KrF sa dette var en meget viktig sak. – Vi snakker om generasjonen som skal drive videre i kommunen. Vi må gjøre noe med for liten interesse for videregående utdanning. Det er viktig å få struktur og grensesetting i skolen, og vi må kreve noe tilbake fra elevene. Undersøkelser viser at dette gir god læringsevne. Og vi må se på innhold i skolen og hvilken retning skolen skal gå i fremtiden, sa Grønbeck. Rapporten med forslaget fra Sveaass ble enstemmig vedtatt. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|