![]() |
|
|
Frister med lån til skolebygg Av Redaksjonen, 06.10.08 Regjeringen etablerer en ny ordning for investering i skolebygg og svømmeanlegg. Investeringsrammen for kommuner og fylkeskommuner vil være på 15 milliarder kroner over åtte år. To milliarder vil kunne brukes i 2009.
- Dette er svært godt nytt for Buskerud. Flere skoler og svømmehaller er rustet opp de siste årene, men fortsatt har vi for mange skolebygg og svømmehaller som ikke holder bra nok standard. Derfor er dette en gledens dag for foreldre og elever i hele fylket vårt, og et nytt eksempel på at regjeringa følger opp det vi sa i Soria Moria-erklæringa, sier stortingsrepresentant Torgeir Micaelsen.
Ordningen skal forvaltes gjennom Husbanken og innebærer at kommuner og fylkeskommuner kan ta opp lån til rehabilitering og investering i skolebygg og svømmeanlegg, og at staten dekker alle rentekostnadene. - Det er viktig at skoleeiere er sitt ansvar bevisst i forhold til sine eiendommer. Men også regjeringen ønsker å stille opp for å understøtte skoleeiernes ansvar på dette området, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell. Den nye ordningen med kompensasjon av renteutgifter er en direkte oppfølging av Soria Moria-erklæringen, der regjeringen varsler at de vil videreføre og forsterke innsatsen for oppussing av skolebygg. En liknende ordning ble innført for perioden 2002–2009, men var da knyttet til rehabilitering og oppussing av eksisterende anlegg. Den nye ordningen omfatter også nye skolebygg og svømmeanlegg. Flere rehabiliterings- og investeringsprosjekter har siden 2002 dratt nytte av ordningen. Nyere undersøkelser viser likevel at etterslepet når det gjelder vedlikehold ved kommunale skoler fremdeles er omfattende, heter det i en pressemelding. I meldingen sies det ingenting om kostnadene for drift av anleggene, der blant annet tomme svømmebasseng har vært en kjernesak for den sittende regjeringen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|