![]() |
|
|
Nytt tech-selskap skal gi makt til strømkundene Av Redaksjonen, 15.12.18 De nye strømmålerne sender i dag ny og mer detaljert informasjon til nettselskapene, men for den enkelte strømkunde er ikke dataene like lett tilgjengelig. Det skal tech-startupen Oss gjøre noe med.
Innen utgangen av 2018 skal de nye smarte AMS-målerne være installert hos alle norske strømkunder, med mindre du reserverer deg mot det.
Strømmålerne vil ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) gi mer informasjon om hva som skjer i strømnettet nærmest kundene, og er dermed et svært nyttig verktøy for nettselskapene for å drifte nettet mer effektivt enn i dag. Lavere driftskostnader vil over tid føre til at nettleien blir lavere enn den ellers ville vært, ifølge NVE. Blant annet sender målerne data til nettselskapet om hvor mye som forbrukes hver time. De kan også få informasjon fra måleren om strømbrudd, jordfeil eller problemer med spenningskvaliteten. Nå skal den norske tech-startupen Oss sørge for at også den enkelte strømkunde får tilgang og eierskap til den samme informasjonen – noe de færreste nordmenn har i dag. Gir en helt annen innsikt i strømforbruket – Vi har utviklet en helt ny teknologi som på en enkel måte gir strømkundene tilgang til verdifull informasjon om strømforbruket i hjemmet, sier Janne Blaasvær, markedssjef i Oss. Ved hjelp av Oss-Brikken som installeres i den såkalte HAN-porten i den nye strømmåleren kan den vanlige forbruker hente ut informasjon om strømforbruket. I tillegg til brikken har Oss utviklet en app som tolker informasjonen slik at det blir enkelt for forbrukerne å forstå det historiske strømforbruket og hvor mye de bruker «akkurat nå». – Men kombinasjonen av de smarte strømmålerne og brikken vår kan også gi forbrukerne mange andre muligheter som gir dem en helt annen innsikt i strømforbruket sitt enn tidligere. Det er disse mulighetene vi nå vil utvikle i samarbeid med brukerne våre, legger hun til. Som eksempler på potensielle muligheter som ligger i teknologien trekker Blaasvær frem tjenester som å forutsi strømforbruket neste måned, forsikre seg om at du faktisk skrudde av kaffemaskinen før du dro hjemmefra eller få push-varsel om fryseren ryker mens du er på ferie. Muligheten til å danne egne fellesskap for å hjelpe hverandre eller konkurrere med kompiser om å bruke minst strøm, ligger også i løsningen. Vil få flere interessert i strøm – Det som er spennende er at vi fremdeles ikke helt vet hva Oss vil være om ett år. Vi har utviklet teknologien og når vi i tillegg får tilgjengeliggjort dataene for brukerne våre, vil vi i større grad få avdekket hvilke tjenester de har behov for, sier hun. Det hun imidlertid kan si med sikkerhet er at Oss-Brikken blir et rimelig produkt for massemarkedet. Hvem som helst skal kunne ta teknologien i bruk, også personer uten noen form for teknisk kompetanse. – Vi håper at dette skal få flere interessert i strøm og hvor den tar veien. Tanken er ikke at folk skal føle at de må spare på strømmen, men vi er opptatt av at du ikke skal sløse med den. Det er to forskjellige ting, sier Blaasvær. Høye ambisjoner Den første kartleggingen av strømkundenes behov og ønsker skal skje ved hjelp av 500 testbrukere i Drammensområdet, der selskapet er basert. Ved hjelp av testbrukerne får Oss tilgang til data som gir verdifull innsikt for å videreutvikle tjenestene som selskapet etter hvert skal tilby. Når testperioden er gjennomført er målet på relativt kort sikt å være på plass i alle sikringsskap i norske hjem. – Jo flere som er en del av Oss, jo bedre løsninger har vi mulighet til å utvikle. I tillegg vil en stor del av verdien bak disse løsningene ligge i de fellesskapene som brukerne kan opprette seg imellom, enten det er med nærmeste familie, venner eller hele borettslaget, sier Blaasvær. Fakta om HAN-porten i de nye strømmålerne: • Alle de ny strømmålerne er utstyrt med en fysisk utgang kalt HAN-porten (Home Area Network). Gjennom å koble seg til HAN-porten, vil du få tilgang til informasjon om ditt eget strømforbruk. • HAN-porten vil være stengt når den nye måleren installeres, og den vil bare åpnes når du som kunde ber om det. • Hvert enkelt nettselskap må selv vurdere når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder. Etter 1. januar må nettselskapene åpne HAN-porten på forespørsel. • NVE har oppfordret nettselskapene til å åpne HAN-porten på forespørsel allerede nå, forutsatt at alle følger NEKs (Norsk Elektroteknisk Komite) anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern. • Du må selv kjøpe utstyr for å koble deg til HAN-porten. Kilde: NVE « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|