![]() |
|
|
Scooterforbud skaper villmenn 11.05.09 Øystein Dahle fra Friluftslivets fellesorganisasjon og hans meningsfeller uttaler seg som om all fritidsskjøring med snøscooter er uakseptabel villmannskjøring. Sist ble dette uttrykt i en pressemelding for et par uker siden. Dahles nylige utspill ble ledsaget av bilder fra you-tube. Villmenn på scooter viste frem det de tror er tøft. Snøscooterimportørene tar avstand fra slik kjøring, men mener bestemt at Dahle må slutte å fremstille alle snøscooterentusiaster som vandaler.
Folk flest har en velutviklet sans for hva som bør være tillatt, og den sansen bør vi lytte til. Norge har trolig den strengeste reguleringen av snøscooterkjøring i verden. Loven går lenger i å forby motorisert ferdsel enn det folk mener er rimelig. Tullingene på You Tube er produkter av dette forbudsregimet, og dokumenterer at 32 år med forbud er feilslått. Villmennene oppsøker både sårbare og ikke sårbare områder, siden kjøringen er like forbudt overalt. De som vil kjøre snøscooter, legger opp turen ut fra hvor man tror lensmannen ikke er, ikke ut fra hvor kjøringen skader minst. Slik blir de villmenn på flukt fra loven. De kjører både der det er god grunn til forbudet, og der det ikke er så gode grunner. Loven stempler det folk mener er legitim snøscooterkjøring som forbudt. Snøscooterimportørenes forening (SIF) vil ha et revidert lovverk tilpasset folks moral og meninger. Det er meningsløst å ha en lov som sier at det folk synes er helt OK, faktisk er ulovlig. Snøscooterimportørenes forening (SIF) ønsker ikke fri motorisert ferdsel i utmark. Som folk flest vil SIF at friluftslivet skal kunne nytes i fred og ro, uten sjenanse. Men man må ikke bli mer katolske enn paven i dette spørsmålet heller. Derfor vil SIF la en fornuftig regulering av fritidstrafikken erstatte dagens stivbente forbud. I Norge og Sverige er det dokumentert at scooterløyper trekker til seg det meste av snøscootertrafikken. Der det er løyper, følger scooterne løypene. En utredning for Miljødepartementet i Sverige viser at 90 prosent av scootertrafikken gikk på løype, selv om det mange steder ikke er pliktig å følge løypene. I Norge viser evalueringene av forsøksordningen med lokalt regulert motorferdsel at «kjøringen i sårbare områder har blitt redusert». Sitatet er faktisk hovedkonklusjon i evalueringen som Direktoratet for naturforvaltning både bestilte og betalte. Men av en eller annen grunn snakker både direktoratet og folk som Dahle veldig lite om dette. Er det for at de ikke likte konklusjonen? Arve Lønnum Sekretær Snøscooterimportørenes Forening « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|