![]() |
|
|
«Mobil-sjåfører» lar seg ikke skremme av prikker Av Redaksjonen, 26.09.19 Etter at det i 2019 ble innført prikkbelastning for ulovlig bruk av mobil under kjøring, har antallet mobilbøter faktisk steget med mer enn 6 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
- Med myndighetenes innføring av prikkbelastning for ulovlig mobilbruk i trafikken, var målet at strengere straff skulle føre til at færre bruker mobilen når de kjører. Når det stikk motsatte har skjedd, er det ikke bra. Det kan skyldes at politiet har hatt flere kontroller, men samtidig så er det bare å se rundt seg i trafikken. Dette handler også om holdninger. Det er dessverre altfor vanlig å tukle med mobilen mens vi kjører bil, sier informasjonssjef i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Jan Harry Svendsen.
8.740 fikk mobilbot i første halvår 2019 Fra 1. januar i år får du to prikker i førerkortet dersom du blir stoppet for ulovlig mobilbruk. I tillegg vanker det et forenklet forelegg på 1.700 kroner. Ifølge ferske tall fra Skatteetaten fikk hele 8.740 nordmenn en såkalt mobilbot i løpet av første halvår 2019. I samme periode i fjor fikk 8.233 personer tilsvarende. Det er en økning på 6,2 prosent. De siste årene har antall forenklede forelegg - for den potensielt livsfarlige mobilbruken bak rattet -ligget mellom 18.000 og 20.000 årlig. 2018 endte opp med 18.419 utskrevne mobilbøter. - Gjennom vårt samarbeid med Ford og If om trafikksikkerhetskurset Ford Driving Skills for Life håper vi å påvirke unge sjåførers holdninger med hensyn til mobilbruk bak rattet. Det er vel så viktig som straffereaksjonene, sier informasjonsansvarlig i ATL. Ifølge en undersøkelse fra If er det flest unge sjåfører som oppgir at de fikler med mobilen mens de sitter bak rattet. Mens to av 10 nordmenn oppgir at de gjør dette, er andelen i aldersgruppen 18-29 år hele 39 prosent. Får selv erfare farene Sammen med Ford Motor Norge ønsker nå If og ATL å endre holdningene til unge sjåfører mellom 18 og 26 år som nettopp har fått førerkort. Gjennom det internasjonale og gratis opplæringsprogrammet Ford Driving Skills For Life får de unge blant annet selv erfare hvor farlig det er å bruke mobilen mens de kjører bil. For 3. året på rad gjennomføres kjørekurset på Rudskogen Motorsenter den 19. og 20. oktober. Mer enn 700 norske ungdommer - Målet med Ford Driving Skills For Life er å lære unge sjåfører å bli bedre og sikrere sjåfører. De får blant annet kjenne på kroppen hvordan en nødbrems oppleves, hvor ille det kan gå når de blir distrahert under bilkjøring og ikke minst hvordan rus påvirker kroppen – og dermed bilkjøringen. Det tror vi i Ford er et viktig ledd i å bedre trafikksikkerheten for denne utsatte aldersgruppen, sier Ford Motor Norges administrerende direktør Per Gunnar Berg. To sekunder - en kritisk grense Ifølge Samferdselsdepartementets høringsnotat til den nye prikkbelastningsordningen, kan det å bruke mobiltelefonen mens du kjører, utgjøre en stor fare i trafikken: • Generell uoppmerksomhet hos fører av bil bidro til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011-2015. Distraksjon fra kilder i eller utenfor bilen bidro til 10 prosent av dødsulykkene i samme periode. • Fikler du med telefonen er risikoen for en ulykke mellom 22 og 164 ganger høyere enn om du ikke gjør det. • Flere studier har vist at to sekunder er en kritisk grense for hvor lenge du kan ta vekk blikket fra veien før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig. - Det er 3. året vi avholder kurset og flere av øvelsene som står på programmet går på distraksjoner. Vi ser at mange kursdeltakere får en aha-opplevelse når de blir bedt om å sende en tekstmelding samtidig som de kjører bil. Først da, i kontrollerte omgivelser, forstår mange hvor distraherte de blir av mobilen og hvor farlig det er, sier Per Gunnar Berg. ![]() Taster du på telefonen mens du kjører og blir tatt for det, koster det deg 1.700 kroner og to prikker i førerkortet. Med en maksimumsgrense på åtte prikker er det lett å bli kvitt førerkortet for en periode. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|