![]() |
|
|
Flere fullfører og består videregående opplæring Av Redaksjonen, 10.11.14 Sammen med Aust-Agder er Buskerud det fylket som har største økning, viser rapport fra Utdanningsdirektoratet.
- Dette er veldig gledelig, sier Hege Irene Fossum, leder av hovedutvalget for utdanningssektoren i Buskerud fylkeskommune.
- Hovedmålet for Kunnskapsskolen i Buskerud er mestring for alle - maksimere læring og minimere frafall - så rapporten fra Utdanningsdirektoratet viser at vi er på rett vei, sier Fossum. Kunnskapsskolen Buskerud innebærer en forsterket satsing på videregående opplæring i Buskerud. - Vi har satt i gang flere nye tiltak som skal bedre mestring for alle elever og lærlinger, sier hun. - Videregående opplæring i Buskerud jobber godt med å øke gjennomføringen i skole, sier Magne Skaalvik, rådgiver i utdanningsavdelingen i Buskerud fylkeskommune. - Vi har gode systemer for dem som slutter og får dem i aktivitet. Dette kommer til uttrykk i den gode jobben som Oppfølgingstjenesten i Buskerud gjør for å få dem tilbake i aktivitet - nest best i landet - poengterer Skaalvik. Et av hovedmålene for grunnopplæringen i Norge er at alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetanse som kan verdsettes for videre studier eller i arbeidslivet. Indikatorene viser blant annet hvor mange som fullfører og består i løpet av en bestemt tidsperiode, hvor mange som går videre fra et nivå til et annet, og hvor mange som ikke gjør disse overgangene. Rapporten ser også på oppfølgingstjenesten (OT) - en fylkeskommunal tjeneste som skal ha oversikt over ungdommene som har rett til, men som ikke er i videregående opplæring eller arbeid, og tilby dem veiledning og sørge for at de får tilbud om opplæring, arbeid eller andre kompetansefremmende aktiviteter. Andelen ungdommer som kommer i aktivitet har steget i alle fylker. - For skoleåret 2013/2014 fikk Vestfold 56 prosent av ungdommene i OT i aktivitet og Buskerud 55 prosent, sier Magne Skaalvik. - Det gode resultatet for Buskerud skyldes i hovedsak Arbeidsinstituttet Buskerud og godt samarbeid med Nav Buskerud, fortsetter Skaalvik. Gjennomføringsbarometeret ble først publisert som i forbindelse med Ny GIV. Det var et tre-årig prosjekt forankret i Kunnskapsdepartementet. Målet med prosjektet er å etablere et varig samarbeid mellom stat, fylkeskommuner og kommuner for å bedre elevenes forutsetninger for å fullføre og bestå videregående opplæring. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|