![]() |
|
|
Steinberg-folk frykter på nytt for stasjonen sin Av Roy Hansen, 03.05.16 Folk på Steinberg frykter på nytt for nedleggelse av stasjonen etter at Jernbaneverket har skissert en mulig ny korridor for å legge et dobbeltspor syd for Steinberg. Det kom fram på tirsdagens informasjonsmøte på rådhuset i Hokksund.
Godt over 100 personer hadde møtt opp til tirsdagens informasjonsmøte i festsalen på rådhuset i Hokksund. Dette var møte nummer to der Jernbaneverket (JBV) ville informere om at de nå startet planleggingen av to spor mellom Drammen og Hokksund.
På dagens møte stilte også Kjell Bakken. Han er kommunikasjonsansvarlig og skulle svare for reguleringsplanene rundt Mjøndalen stasjon - spørsmål som kom opp på mandagens møte i Mjøndalen. Ved siden av å informere om status her, kunne han fortelle at reguleringsplanen for Hokksund stasjon var lagt på is. Planene viste seg nemlig å bli så omfattende og kostbar at dette ikke blir prioritert i Nasjonal Transportplan (NTP) på mange år. Som under mandagens møte var det prosjektleder Randi Mona som informerte om hva de hadde tenkt å gjøre når det gjaldt planlegging. Men ikke alle tilhørerne slo seg til ro med at dette kun var informasjon om gangen i de ulike planleggingsfasene og politiske prosesser som en gang i fremtiden leder fram til et dobbeltspor på strekningen. ![]() Det var godt over 100 personer på tirsdagens folkemøte i regi av Jernbaneverket på rådhuset i Hokksund. Engasjementet var stort. Frykter for stasjonen Som vi skrev om i går, er det tegnet inn et stort belte mellom Drammen og Hokksund hvor det er mulig at det nye sporet kan komme. Ett av alternativene som skisseres er syd for Steinberg. Det betyr at dagens opprustede og påkostede stasjon ikke lenger er aktuell. Det fikk blant annet leder av aksjonsgruppa for Steinberg stasjon, Olav Gåserød til å reagere. - Vi er positive til et dobbeltspor da dette blir i all hovedsak lokaltog, men da måp sporet gå der det er i dag, sa han. Gåserød synes det var rart at JBV synes å være villig til å ofre stasjoner som Steinberg, Vestfossen og Darbu for å få togene raskere fram. Etter hans oppfatning tok de da selv vekk mye av kundegrunnlaget. Han ba derfor om at Steinberg vektlegges sterkere i de nye planene og minte om at det var bred politisk enighet om at stasjonen skulle bestå. Hensetting av tog Som på mandagens møte var det stor skepsis for bruk av dyrket mark til hensettingsplass til i alt 30 togsett eller ca. 75 mål. Ordfører Bent Inge Bye gjentok sin mening fra mandagens møte der han ba JBV skrinlegge tanken om å bruke områder i Nedre Eiker til dette. Jernbaneverkets prosjektleder har fått i oppdrag å finne et område mellom Gulskogen og Nedre Eiker til en slik hensetting. Hun kunne ikke love at det ikke ville gå ut over dyrket mark og «sukret den bitre pillen» med at en slik plass ville bety ca. 90 nye arbeidsplasser i området. Mange innspill fra salen Etter innledningen ble det åpnet for spørsmål og innspill fra salen. Heller ikke denne gang manglet det på engasjement, men mange av innspillene kom fra Nedre Eiker. Her ble temaer som flomsituasjonen, ny trase gjennom Ytterkollen, kostnader opp mot tidsbesparelser og en rekke andre temaer berørt. En politiker fra Drammen mente det ville være bedre å legge en helt ny linje rett til Kongsberg - for det var jo dit de fleste skulle like vel. Hennes innlegg ble ikke akkurat godt mottatt av resten av tilhørerne. Turid S. Thomassen (KrF) fra Nedre Eiker mante til at Jernbaneverket måtte finne minste motstands vei både med tanke på bruk av dyrket mark og innløsning av boliger. Men hun var klar på at Steinberg stasjon måtte bestå. - Dere må lytte til oss som lokalbefolkning og ikke gjøre slik det ble først ble gjort med saken rundt Steinberg stasjon, sa hun. Høyres Adrian Tollefsen hadde også sett på kartet og mente den sydlige korridoren over Steinberg var best - for Hokksund og Loesmoen. Da ville det berøre færrest boliger her og mente at mellom 500 og 600 hus kunne bli berørt. Det var ikke Rune Isachsen enig i og mente vi måtte være edruelige med takllfakta. Han mente det var langt færre som ville bli berørt. Han slo også et slag for jordvernet og mente at det ikke var verdt å ta så mye matjord bare for å spare inn noen få sekunder på strekningen. Også næringsdrivende langs jernbanen i Hokksund hadde sine betenkeligheter. Eiker Dampsag og Høvleri ligger som kjent langs dagens jernbanelinje, og lurte på hvor lenge dette området måtte båndlegges før de fikk en endelig avklaring. Noe svar på spørsmålet fikk han ikke, men JBVs prosjektleder kunne opplyse at det ville være en utfordring å ligge så nærme jernbanen. I tillegg er altså reguleringsplanen for Hokksund stasjon stanset, og den vil ha innvirkning på disse næringsområdene. ![]() Øvre og Nedre Eikers ordførere har en helt annen tone seg imellom nå enn før de startet forhandlinger om kommunereformen. Her er beviset. De er også enige om at de trenger flere tog til Drammen. Ingen lett jobb Ordfører i Øvre Eiker, Ann Sire Fjerdingstad, sa i sin oppsummering at det ikke var noen lett jobb Jernbaneverket hadde foran seg med denne planleggingen. Men hun slo fast at det var bedre med mat på bordet enn skinner på jordet. - Jeg håper dere vil finne en best mulig løsning for alle parter og vi i Øvre og Nedre Eiker vil stå sammen i kravene til denne planen, sa hun. Hun var imidlertid ikke så negativ til hensetting som sin kollega i Nedre Eiker. - Vi må få plass til togene - lik det eller ikke. Noen kommer til å bli berørt av dette - dessverre, men vi ønsker og trenger flere togavganger, sa hun. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|