![]() |
|
|
Øver i skoletida - håper på flere korpsmedlemmer Av Roy Hansen, 14.02.17 Skotselv skolekorps sliter med rekrutteringen og med å få kjørt elever til kulturskolen. Derfor har de hyret inn Korpspartner til å ta undervisningen i skoletiden. To klasser er nå i full gang med å lære seg å spille.
Skolekorps mange steder sliter med rekruttering. Det samme gjelder i Skotselv hvor det nå er bare mellom 15 og 20 medlemmer totalt. Det er også bare fem aspiranter og det er for lite til å holde liv i bygdas eget skolekorps.
Et samarbeid med Stalsberg i Modum gjør at de fortsatt kan satse på instruktører og god undervisning for dem som er med, men rekrutteringen må bli bedre om korpset skal overleve på sikt. - Vi har inngått samarbeid med firmaet Korpspartner. De har et skreddersydd opplegg for undervisning i skoletiden, og korpset har fått til avtale med skolen om dette. I tillegg har vi kjøpt inn to hele klassesett med minikornetter til dette bruket, sier leder i Skotselv skolekorps, Ola Fredriksen. Opplegget startet 24. januar og skal gå over åtte uker. På den tiden skal 5. og 6. klassingene ved skolen bli så bra til å spille at de kan holde en konsert sammen med skolekorpset 6. april. Da håper Fredriksen at foreldre og foresatte kommer for å se hva deres «håpefulle» har lært på den korte tiden og at de vil være med å satse på korpstradisjonen i bygda. Det er nemlig ikke manglende interesse fra barna som gjør at rekrutteringen stopper opp. Det er foreldrene, ifølge lederen. Han tar sikte på å lage en kort informasjon om korpset og hva det betyr for stedet. - Vi sliter vis a vis den kommunale kulturskolen da de ønsker undervisning i Hokksund. Men våre foreldre har liten lyst til å kjøre til Hokksund når vi har så gode øvingslokaler som vi har her i Skotselv, sier Fredriksen. ![]() I dag var det tredje samlingen og allerede nå er det helt klart at 5.- og 6.-klassingene har tilegnet seg kunnskaper om det å spille minikornett. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|