![]() |
|
|
Vil bygge tunnel fra Lier til Nedre Eiker Av Roy Hansen, 01.07.15 (Oppdatert kl. 16.10) Statens Vegvesen ønsker å bygge en tunnel fra Amtmannsvingen i Lier til Nedre Eiker. Den nyheten ble sluppet på et møte med representanter for kommunene i Buskerudbysamarbeidet i dag.
Ifølge Lierposten.no er det planer om å bygge en gigantisk tunnel fra Amtmannssvingen i Lier til Nedre Eiker. Det er i så fall et gigantprosjekt som vil løse mange trafikkproblemer, både i Drammen og i Nedre Eiker.
Ifølge varaordfører i Lier, Nina Johnsen, kom nyheten som lyn fra klar himmel. De var ikke klar over at det fantes slike planer eller midler til å gjennomføre dem. Tenker nytt, langsiktig og mer robust Statens Vegvesen endrer planleggingen av rv. 23 på strekningen Linnes–E18. I stedet vil Vegvesenet se strekningen som en del av en større plan som skal avlaste trafikken i Drammensområdet. – Vi ønsker å se på «Lierdiagonalen», som er en løsning hvor rv. 23 blir en del av E 134, og hvor ny vei føres fra Linnes med påkobling til E 18, videre inn i Bragernesåsen og opp til Rv.35 ved Hokksund, sier Kjell Inge Davik, regionvegsjef i Region sør. Det nye forslaget vil altså lede trafikken utenom Drammen, og vil se E 18, Rv. 23, E 134 og Rv. 35 i sammenheng, heter det i en pressemeling. – Vi har tro på denne løsningen fordi den vil avlaste samtlige bynære riksveier og kryss. En slik løsning vil også forbedre samfunnsikkerhet- og beredskapsperspektivet i og rundt Drammen. I tillegg vil det medføre en rask, robust og sikker forbindelse mellom Akershus, nedre del av Buskerud og Telemark, og den vil legge til rette for en tydelig og målrettet Buskerudbypakke 2, fortsetter Davik. ![]() Kjell Inge Davik, regionvegsjef i Region sør. Bygger oss inn i problemer Premissene som har ligget til grunn for planleggingen av strekningen fra Linnes til E 18 er endret. – Hadde vi fortsatt å planlegge etter kommunedelplanen fra 2007 ville vi ikke få den fremkommeligheten vi ønsker på Rv. 23, og det ville fortsatt vært avviklingsproblemer på E 18 i rushtiden fordi kryssene på Bangeløkka, Kjellstad og Brakerøya ikke hadde god nok kapasitet. Vi ville bygd oss inn i en kjempeutfordring, sier regionvegsjefen. Starter for fullt til høsten Hvor veien eksakt skal legges, er ikke bestemt. Over sommeren starter Vegvesenet arbeidet med et planprogram, som tar for seg aktuelle traseer og konsekvensene av disse. – Vi er klar over at dette er nye tanker som skaper mange spørsmål. Disse vil vi, i samarbeid med regionale og lokale myndigheter, jobbe videre med ut over høsten, avslutter Davik. ![]() - Med den løsningen som her skisseres vil vi få levelige trafikkforhold gjennom Drammen og en langt smidigere trafikkavvikling i hele distriktet, sier Håkonsen. Det var flere enn varaordføreren i Liker som fikk seg en overraskelse i dag da vegvesenet orienterte om planene for en tunnel gjennom hele Bragernesåsen. - Vi har jobbet med tankene en stund og kjørt trafikkberegninger. Vi ville derfor at politikerne og administrasjon i kommunene tilknyttet Buskerudbyen skulle få informasjon om dette før sommerferien. Vi starter opp med planleggingen rett over ferien, men dette er et stort prosjekt som det vil ta år å lande på, sier Hans Jan Håkonsen i Statens Vegvesen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|