![]() |
|
|
Løftebrudd og feil fokus 08.09.09 Flere og flere snakker nå om de tapte årene på utdanningsfeltet. Dagens regjeringspartier fremsatte i forkant av stortingsvalget i 2005 en rekke fagre løfter, men til tross for historisk gode økonomiske tider har de valgt å nedprioritere skole og kunnskap. Resultatet er løftebrudd, og fokus på alt annet enn kvalitet og gode læringsresultater.
Det er kanskje ikke overraskende, for venstresiden har i alle år nedtonet betydningen av kunnskap og grunnleggende ferdigheter. For ikke lenge siden erkjente tidligere statsråd Øystein Djupedal dette faktum når han uttalte at «SV har nok til tider tatt litt for lett på dette med kunnskap». Det er ingen overdrivelse.
Det er bred enighet om at vi har kvalitetsutfordringer i skolen. Høyre har alltid ment at ressurser er én av flere faktorer som påvirker kvaliteten. Men det er ikke den eneste faktoren. Lærernes kompetanse, graden av ro i læringssituasjonen, skoleledelse og lokalt skoleeierskap er andre vesentlige faktorer. Dessuten er det svært viktig hvordan vi bruker de ressursene vi har i skolen. For Høyre har det alltid vært vesentlig at skolen skal prioritere det viktigste først – å lære barn å lese, skrive og regne, og dermed gjøre dem i stand til å mestre videre utdanning og arbeid. Dagens regjering har fokus på alt annet enn skolens læringsinnhold, og i forrige uke kom det meldinger om at det skal brukes flere milliarder kroner på skolemat. Det kom samtidig meldinger om at det i dag er færre årsverk i skolen enn det var da dagens regjering overtok i 2005. Dagens regjering sier de vil fortsette å prioritere skolemat og skolefritidsordning, og konsekvensen blir dermed at de nedprioriterer flere lærere og elevenes læring. For ikke lenge siden rykket SVeren Kjellbjørg Lunde ut og mente at elevene ikke burde gjøre lekser. I stedet for å diskutere hvordan lekser og andre tiltak kan bli en hjelp til bedre læring for alle elever, så mente hun at engasjerte foreldre kunne få for flinke barn. Derfor er hennes løsning å redusere bruken av lekser, for dermed å redusere forskjeller mellom elevene. Venstresidens fokus i skolepolitikken har hele tiden vært at elevene ikke skal møte motstand og utfordringer, aldri kjede seg eller måtte øve på ting som ikke er spennende. Skolen skal ikke være anstrengende, og tilbakemeldingene skal helst bare legge vekt på det positive. Høyre sørget i forrige periode for å innføre Kunnskapsløftet. Reformen sørger for at elevene skal lære å lese og skrive fra første klasse, det ble innført klare læringsmål, systematisk kvalitetsvurdering og økte krav til lærerens kompetanse. Den blå tråden er større satsing på grunnleggende ferdigheter. Dagens regjeringspartier har sørget for at hovedfokuset nå er på skolemat og skolefritid, og alt annet enn det faglige innholdet og elevenes læringsutbytte. Det haster med å få de rødgrønne partiene ut av regjeringskontorene. Nils-Fredrik Braathen Leder Øvre Eiker Høyre « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|